Öreg pilóta nem vén pilóta

A 68. születésnapjukig repülhetnek a pilóták Japánban. Így döntött a közlekedési minisztérium, miután vészesen megnőtt a pilótahiány. Az öreg kapitány mellett viszonylag fiatal másodpilótának kell szolgálnia a biztonság érdekében.

Három évvel megemelték a nyugdíjkorhatárt a pilótáknál Japánban: a veteránok választhatnak, hogy folytatják-e, vagy pedig nyugdíjba mennek? Ha igent mondanak, és az orvosi tesztek is megfelelőek, akkor továbbra is lehetnek kapitányok a gép fedélzetén, feltéve, ha a másodpilóta még nem érte el a hatvanadik életévét. A terhelésük is csökken. A jelenleginek a 80%-a lesz. Ez azt jelenti, hogy egy hónapban 80, egy negyedévben 216 órát repülhetnek.

A pilótahiány óriási Japánban, amióta ott is elterjedtek a fapados járatok. A képzett pilóták száma pedig csak lassan növekszik, mert a kiképzés méregdrága. Az USA-ban, Ausztráliában, sőt Európa egyes országaiban viszonylag könnyű pilótajogosítványt szerezni, és annak ára sem megfizethetetlen. Nem így Ázsiában, ahol ez viszonylag nagyon drága. Ezért igen kevés a jelölt. Japánban amúgy is gyorsan öregszik a lakosság: az emberek egynegyede túl van a 65 éves nyugdíjkorhatáron. A repülés terén most még a korhatár felemelésével javítani lehet a helyzeten, de az előrejelzések szerint a harmincas évek elejére katasztrófahelyzet alakulhat ki, mert járatok százait kell majd pilótahiány miatt törölni.

(Fotó:GettyImages)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez