Francia-német háború az Opel miatt?

Elfogadhatatlan! – jelentette ki a gazdasági miniszter asszony Berlinben, amikor hírt kapott arról, hogy a Peugeot fel akarja vásárolni az Opelt.

Brigitte Zypries nem az egyedüli kormánytag, aki az aggodalmait nyíltan is kifejezte. A munkaügyi miniszter, Andreas Nahles az Opel 20 ezer munkahelyéért aggódik. Téma volt ez a szokásos szerdai kormányülésen Berlinben éppúgy, mint Bernard Cazeneuve francia kormányfő és Angela Merkel találkozóján. A francia állam ugyanis 14%-ban tulajdonosa a Peugeot műveknek. A kancellár asszony szóvivője a tanácskozás után annyit mondott: Angela Merkel kész arra, hogy találkozzon Carlos Tavares-szel, a Peugeot elnök-vezérigazgatójával. Közben Mary Barra, a General Motors főnöke is Németországba érkezett. Az Opel ugyanis már évtizedek óta a GM tulajdona. Pénteken vállalati nagygyűlést tartanak Rüsselsheimben, az Opel főhadiszállásán, ahol mintegy 8000 ember dolgozik. Az elit, a fejlesztőmérnökök különösen nyugtalanok. Féltik a jövőjüket. Miért?

A Peugeot és az Opel nem komplementer

A francia és a német-amerikai cég kínálata sokkal inkább átfedi, mint kiegészíti egymást. Ezért az Opelnél attól tartanak: az ő autóikat fogják beáldozni, hogy a Peugeot piacot szerezzen és közben megkaparintson olyan fejlesztési technológiákat, melyekkel az élvonalban maradhat. Mindez olyan időszakban következik be, amikor az Európa csúcsán levő német autóipar jövője meglehetősen borús.

Az Opel tavaly 300 millió eurós veszteséget produkált. A Volkswagen borzasztó nagy kártérítést volt kénytelen kifizetni a dieselgate miatt. Berlinben azzal számolnak: 2020-ig 30 ezer munkahely szűnik meg a német autóiparban! Közben pedig választási időszak van Németországban éppúgy, mint Franciaországban. A két állam gazdasági, közlekedési és munkaügyi miniszterei ezért Párizsban tanácskoztak, hogy mindenki számára megfelelő megoldást találjanak.

A gazdasági racionalitás ugyanis tökéletesen szembemegy a politikai elvárásokkal. A kalkuláció pontosan azt követelné, hogy az autógyártást építsék le Európában, ahol magasak a munkabérek, és telepítsék át az alacsony munkabérű országokba, elsősorban Kínába. Az Opel már be is zárta két gyárát Bochumban és Antwerpenben (Belgium). Ráadásul itt van a Trump-hatás: a német autógyárak is az új amerikai elnök célkeresztjében vannak. Berlinben valószínűnek tartják: a General Motors azért is tartja aktuálisnak az Opel eladását a franciáknak, hogy ezzel jó pontokat szerezzen az USA új elnökénél. Csakhogy a gazdasági nacionalizmus így szembeállíthatja egymással az EU két meghatározó hatalmát, Németországot és Franciaországot, pontosan akkor, amikor mindkét országban választásokat tartanak.

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez