Egyre nehezebb autóhoz jutni Kínában

Egyre nehezebb autótulajdonossá válni Kína nagyvárosaiban. A kínai autóipar gyorsan bővült az elmúlt években, 2009-ben a világ legnagyobb új autós piacává vált. Az egykori országban, amit „kerékpáros nemzetnek” tartottak, mára inkább autóznak. Most szabályozzák az autóvásárlást, ugyanis kicsit túlzásba vitték a dolgot.

Kínában sokan támogatják a tiszta energiát használó autók fejlesztését, ugyanis a sok autó is tehet a hatalmas légszennyezettségről. Miközben a kínai autópiac messze nem telített, bejelentették, hogy a nagyvárosokban maximálni fogják, hogy egy főre hány autó juthat. Shanghai volt az első kínai város, ahol annyi autót használtak, hogy bevezették a szabályozást 1994-ben. Ott azóta egyfajta aukció keretében lehet új rendszámtáblához jutni, ezzel limitálják az autóhasználatot. Pekingben pedig egyfajta lottóval, sorsolásos módszerrel korlátozzák az vásárlást.

Azóta egyre nehezebb lett autóhoz jutni Kínában. 2013-ra rengeteg nagyvárosban vezették be a korlátozást. Sanghaj, Peking, Guangzhou, Guiyang és Shijiazhuang. 2014-re Tianjin, Hangzhou és Shenzhen városa is bejelentette.

A cél az, hogy ellenőrzés alatt tudják tartani a közlekedést, annak problémáit és megoldásait, valamit hogy javítsák a levegő minőségét. Kínában általános probléma a határérték feletti légszennyezettség. Statisztikák szerint 35 városban több mint egy millió autó van forgalomban, további 10 nagyvárosban a gépkocsik száma meghaladja a két milliót. Bár a kormány úgy véli, hogy a korlátozásokkal képesek kezelni a problémát, hogy az valójában mennyire ésszerű és hatékony, sokan vitatják. Valóban ez lenne a közlekedési problémák megoldása?

Vannak, akik azt mondják nem lehet egyértelműen az autók számára fogni a szennyezettséget. A bizonyítékok ugyanis azt mutatják, hogy más városokban a világon több autó is van, mint Pekingben, és nincsenek hasonló közlekedésügyi problémák. Elemzések szerint az ilyen intézkedésekkel a probléma nem szűnik meg.

Lehet e javítani a levegő minőségét?

Szakértők szerint a rendszer nem kezeli a probléma gyökerét. Azt mondják: a kormánynak valami mást kell kitalálnia a levegő minőségének javítására. Legyen olcsó a tömegközlekedés, építsenek több kerékpárutat és használjanak tiszta energiát. A kormány környezetbarát autók vásárlására buzdítja a vásárolókat.

(Fotó:GettyImages)

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez