Indiai vámpolitika: ez már kissé magas

A Modi kormány emeli az import járművek behozatali vámját és nem nyúl az aranyra kivetett, ugyancsak magasnak tartott vámhoz sem.

„Egyre inkább kirajzolódik a Modi kormány valódi arculata” – mondták mumbai elemzők a Bloomberg hírügynökségnek a most közzétett, 2015-16-os pénzügyi évre szóló költségvetést kommentálva. 10 százalékról 20-ra növelik a haszonjárművek, tehát a teherautók és buszok behozatali vámját. Ezen a téren az import szinte elenyésző, a nagy hazai termelők, a Tata Motors és Ashok Leyland szinte uralja az indiai piacot. De egyre csökkenő mértékben, évente 3-4 százalékkal csökken a hazai gyártók piaci részesedése. Különösen az olcsó kínai járművek iránti érdeklődés nőtt, főleg a kínai buszok a kelendők. Ezért ennek a vámemelésnek van némi politikai színezte is, hiszen Kína minden tekintetben India nagy vetélytársa. A másik fura döntés az arany 10 százalékos behozatali vámjának megtartása. 2013-ban, még az előző, kongresszuspárti kormány állapította meg ezt a szintet, amit az akkori ellenzék és személy szerint Modi is irreálisan magasnak tartott. Ezért mindenki azt remélte, hogy az első olyan költségvetésben, amelyet már egy teljes évre a Modi kormány terjeszt be, csökkenni fog a behozatali adó. Sokan készülődnek a nagy esküvői szezonra és a legtöbben elhalasztották az ilyenkor kötelező ékszervásárlást, bízva a vám és az ár csökkenésében. De nem ez történt. Az ékszerész szakmai szervezetek szerint 2-4 százalékos vámcsökkentés lenne reális, akkor már nem lenne értelme az aranycsempészetnek, amely viszont az egyik legvirágzóbb illegális ágazat. India a világ első aranyimportőre, tehát a kormány vámbevételei is magasak és ezekről Modi sem akar lemondani. Vagyis „… ahogy belerázódik a hatalomgyakorlásba, úgy jönnek elő nála is a régi indiai gazdasági reflexek, például a magas behozatali vámok kivetése vagy fenntartása” – mondták a Bloombergnek mumbai gazdasági elemzők. (Fotó:AFP)

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez