Katar felfüggesztette az Airbus óriásgépek átvételét

Szombaton adták volna át az első A 350-es Airbus óriásgépet a Qatar Airways-nek Toulouse-ban. Az ünnepélyes átadást lefújták. Az Airbus, mely 10-12 milliárd eurót költött az új óriásgép kifejlesztésére, közölte: kész az év végéig leszállítani az első óriásgépeket Katarnak.

A 350-900 XWB- ez az Airbus óriásgép hivatalos „neve”. Az XWB rövidítés az extra wide body-kifejezést takarja, némiképp leegyszerűsítve: a gép rendkívül széles. A Rolls Royce által gyártott hajtóművek ugyanebbe a kategóriába esnek,14 500 kilométerre tudják elvinni az óriásgépet leszállás nélkül. Maximális utaslétszám 351. Ez az Airbus legnagyobb fejlesztése 2007 óta. Akkor a szuper jumbo-val állt elő az európai repülőgépgyártó cég, melynek fő konkurense az amerikai Boeing.

Az európai szaksajtó most arra keresi a választ, hogy ki hátráltatja az üzlet zökkenőmentes lebonyolítását. Az Európai Unió szakértői megadták a felszállási engedélyt az Airbus 350-nek. Novemberben az USA hatóságai is alkalmasnak találták az új óriás Airbust. Ettől persze még lehetnek kifogások Katarban.
A másik kínos szempont az lehet, hogy az olajárak csökkenése miatt Katar immár nem oly gazdag, mint akkor volt, amikor megkötötte az óriási Airbus üzletet. Magyarázat egyelőre nincs, mindenki csak találgat. De senki sem túl optimista. Az Öböl-menti olajmonarchiák a repülőgépipar legjobb vásárlói közé tartoznak. Ha spórolni kezdenek, azt megérzik a repülőgépgyártók mind Európában, mind Amerikában, ahol az üzemanyag árak csökkenése miatt épp a nemzetközi légi forgalom növekedésében bizakodtak.

 

Kép: Europress AFP Images

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez