Furcsák a japán reklámok?

Nos, mi valószínűleg elvesztenénk a legtöbb nézőt a világ minden tájáról, az olyan reklámokkal, mint az alábbiak, de ez nem ennyire egyértelmű japánban, ahol igenis elterjedtek, sőt beépültek a kulturális bizarrságok közé. Nem, ezek többek, mintsem egyszerű hirdetések, a reklámügynökségek pedig ezen furcsaságokban mérettetik meg egymást. Így van, “furcsa”, sőt olykor még “szexista” is.

 

 

 Mindezek ellenére, miközben fontos tudni, hogy a kultúránk különböző, ezen reklámok sokszor értelmetlennek, sértőnek és/vagy undorítónak tűnhetnek nekünk, vagy kiváltják a következő mondatot: “Fogalmam sincs, hogy ez miről szól!”

A sok reklám közt persze vannak gyöngyszemek, egyik kedvenc a Burger King “Edd meg, mint egy kígyó.” Meg kell jegyeznünk, hogy az „Edd meg, mint egy kígyó” szlogen valójában Koreai.

Érdekes, hogy két nagyon különböző kultúra alakult ki csak egy kicsit távol egymástól az óceán közepén. Erre talán mondhatjuk, hogy kicsit Korea szereti a „furcsát.”

Mindazonáltal a japán reklámgyártás egy külön művészetté alakult. Egy-egy reklám, vagy reklám sorozat sokszor felölel komplett történeteket, ezen történetek pedig a legkülönbözőbb műfajokat képviselhetik. A reklámok sokszor nem -a nálunk megszokott- 30 másodperc terjedelműek, némelyik több perces is lehet, s kifejthet komoly szerelmi történetet, mely akár meg is sirathat, avagy bemutathat akciójeleneteket, mindezt úgy, hogy a nézőt elvarázsolja. Végül frappáns megoldás gyanánt kiderül, hogy mely hétköznapi termék állt a történetek középpontjában. Aztán persze ott vannak azon reklámok, melyek tényleg nehéz értelmeznünk a kultúra mély ismerete nélkül, de az biztos, hogy a reklámok precizitás, megfelelő technikai megvalósítás, ötlet, minőség, kiváló dramaturgia és látvány nélkül nem kerülnek forgalomba. Ez a fajta alaposság bizony említést érdemlő. Az ázsiai reklámok tehát valóban rendkívül széles skálán mozognak. Sosem lehet tudni mivel rukkolnak elő. Sok olyan reklámok láttam én is, amiről több perc után derült ki hogy reklám. Addig azt hittem filmet, vagy filmelőzetest nézek. És bumm. Ez csokoládé reklám. Úristen. Zseniális!

Nem értem a nyugati, európai reklámipart, ugyanis ilyen egyedi ötletekkel azt hiszem nálunk is sokkal jobban lehetne promotálni egy terméket. Míg mi tévézés közben utáljuk a reklámblokkot, addig Japánban ez ugyanolyan szórakoztató lehet, mint maga a műsor amit nézünk.

Ha van egy pár perce nézze meg az alábbi reklámokat és írja le, melyik milyen hatást vált ki önből?

Frodo (Peter Rabbit és a Toyota) (VIDEO)

Sony reklám (VIDEO)

Összálítás a legfurcsább japán reklámokból (VIDEO)

Vegyes “furcsa” reklámok (VIDEO)

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez