Vonattakarítás 7 perc alatt

A japán Shinkansennek nevezett gyorsvasút a világ első számú nagy sebességű vonata, mely 200 km/h sebességgel száguld. A Tokaido Shinkasen a világ leggyakrabban használt vasútvonala. Lenyűgöző módon több mint 120 ezer vonat fut át a vonalon minden évben, az átlagos késés ideje mindösszesen 36 másodperc.

 

 

 

 Az egyik ok, hogy a gyorsvonatrendszer ilyen gördülékenyen fut, köszönhető a “vendéglátó csapatnak”, mely a színfalak mögött dolgozik, a karcsú futurisztikus vonatokon. A takarító legénység feladata, hogy a vonatok minden négyzetcentiméterét megtisztítsák, mikor a vonat befut a végállomásra, hogy előkészítse a terepet az új utasoknak. Erre mindösszesen 7 percük van.

A JR East vasúti szolgáltató vállalata a TESSEI, mely a tisztaságért felelős a gyorsvonatokon. Jelenleg mintegy 820 munkatárssal dolgoznak, beleértve a teljes munkaidős alkalmazottakat és a részmunkaidős, úgynevezett “partnereket”. Az munkavállalók átlag életkora 52 év és mintegy 50%-a nő, így az emberek előszeretettel nevezik a TESSEI munkatársait idős hölgyeknek, vagy “nagyanyónak”.

A gyorsvonatok naponta átlagosan 210 alkalommal futnak be a Tokió végállomásra. A TESSEI személyzete csapatokra osztva dogozik. Egy csapatban 22 fő dolgozik és 11 csapat takarít felváltva a vonatokon, ami az egyes TESSEI alkalmazottak esetében napi 20 vonattakarítást jelent.

Annak ellenére, hogy nem éppen elbűvölő munkájuk van, a takarítóbrigád az elmúlt években felkeltette a média figyelmét, mely a Nikkei üzleti magazin szerint az egyik legerősebb japán csapat.

Mivel is jár pontosan ez a munka?

Gyors tisztítás

A vonatok összesen csak 12 percet állnak az állomáson Tokióban. Ebből 2 perc az utasok kiszállása, további 3 perc a következő utasok beszállása, így a összesen 7 percet tudnak a takarítok a vonaton dolgozni.

Egy személy a felelős egy kocsiért, amely mintegy 100 fő férőhelyes. Az egész kocsi makulátlanul tiszta kell legyen, melyet abban a kritikus 7 percben kell kivitelezni. Ugyanez igaz a wc takarító brigádra is. Nem számít, hogy mennyire piszkos, határidőn belül el kell készülniük. Ne feledjük, hogy a Shinkansenek nem olyanok, mint a belvárosi vonatok. Az utasok gyakran hosszú órákon át utaznak, ami alatt esznek, isznak, nassolnak, újságot olvasnak és olykor rendetlenséget hagynak maguk után.

A szigorú hét perces határidő miatt nagyon fontos, hogy a munka szakaszokban történjen a lehető legjobb időkihasználás miatt. 1,5 perc van arra, hogy összeszedjék a szemetet, 30 másodperc a forgatható ülésekre (egyes székek teljesen elforgathatók, így a nagyobb csoportok egymással szemben tudnak ülni), s marad 4 perc az alapos tisztításra, valamint egy perc az ellenőrzésre.

A döntő hét perc

00:00 ~ 01:30 Először ellenőrizze a csomagtartókat mindkét oldalon! Nézzen be a székek alá és a közöttük lévő résekbe, hogy egyes utasok ott felejtettek e valamit a vonaton? Mivel az ülések a menetiránnyal szembe fordulhatnak, menjen végig a folyosón a másik ajtóhoz, hiszen egyes kidobandó szemetek akár a vonat mások oldalán is lehetnek!
01:30 ~ 04:30 Útban vissza a folyosón húzza le és ellenőrizze a a redőnyöket, ezzel egy időben húzza ki a háttámla tálcákat és törölje le mindet! Cserélje le az üléshuzatokat, ha piszkosak!

04:30 ~ 06:30 Már csak két perc van hátra. Vegyünk egy seprűt és söpörjük össze a szemetet a folyosón egy irányba!

Minden tevékenység várhatóan hat perc alatt befejeződik. A hivatalos határidő hét perc, de gyakran szorít az idő, akadhatnak problémák. Például hosszabb időt vesz igénybe az utasok kiszállása, így sok esetben luxusnak számít a teljes hét perc. Ez majdhogynem emberfeletti képességeket kíván Japánban.

Miért működik?

A TESSEI cég 9 évvel ezelőtt jött létre. Abban az időben a dolgozók csupán néhány tisztítószert használtak, a munkamorál és az elkötelezettség alacsony volt. Ez ahhoz vezetett, hogy a Shinkansen tisztántartása szenvedős volt és nem sikerült teljesíteni a több millió utas elvárásait.

Az egyik legfontosabb változás, melyet a TESSEI bevezetett: a „szolgáltatás” helyett sokkal inkább a „tisztítás” lett a fő szempont, valamint a törekvés, hogy egy olyan légkört hozzon létre, mely büszkeséggel töltheti el az alkalmazottakat. Egy másik fontos tényező a csapatmunka és a csapatok tagjainak fontossága. Minden nap tartanak egy megbeszélést a csapatok tagjai, ahol bizonyos kérdések megvitatása során, mindenkinek lehetősége van javaslatot tenni. A csapatok tagjai nem rögzítettek, így mindenkinek van lehetősége arra, hogy különböző emberektől tanuljon, vagy másokkal dolgozzon.

Az Angel tanulmány szerint 2007 óta ez a leghatékonyabb módszer a csapaton belüli morál erősítésére.

A TESSEI cég és annak alkalmazottjainak sikerei nem csak Japánba, de sok külföldi országba is eljutottak, így kivívták több államfő és híresség elismerését. A japán vendéglátás minden területen elismert magas színvonaláról, mely igyekszik a vendégek igényeit magas szinten kielégíteni. Olyan minőségi szolgáltatásról beszélünk, melyet nem csak mi Magyarországon nem, de sok nyugati országban sem tapasztalhattunk soha. Nem véletlen tehát, hogy egyre több nyugati fejlődő ország veszi át a japánok módszerét.

{youtube}rFXi1cM9vO0{/youtube}

(Visited 3 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez