Jelentősen emelkedik a halal piac a világban

Közismert tény, hogy az arab piacokon megjelenő ételnek vagy italnak rendkívül sok biztonsági és megfelelési előíráson kell keresztülmennie, hogy “halal” legyen, tehát a muszlimok számára engedélyezett. A szigorú előírások ellenére a halal élelmiszerpiac virágzik, sőt egyre nagyobb bevételt jelent a különböző vállalatok számára.  

A dubaji kereskedelmi és ipari kamra szerint jelentősen megugrott a halal típusú ételek globális piaca: 2013 és 2018 között évenként akár 7 százalékkal  nőhet. A halal típusú élelmiszerek értéke 2013-ban még 1,1 billió dollárt tett ki, de 2018-ban akár 1,6 billió dollárt is elérheti. Elsősorban az italok, a nyers csirkék és a marhahús területén kapott  egyre több áru megjelenési és forgalmazási engedélyt. 2012-ben az ilyen típusú élelmiszerek és italok a globális élelmiszerpiac 16,6 százalékát tették ki, sőt az előrejelzések szerint ez az arány 25 százalék is lehet 2018-ra.  

Az egyik legdinamikusabban fejlődő halal piaca az Egyesült Arab Emírségek rendelkezik. 2012-ben az emírségekben már 20 milliárd dollárt tett ki a halal élelmiszerrel való kereskedelem. Ennek több mint háromnegyedét csak a nem csomagolt, “helyben levágott” (a muszlim hentes által, megfelelő ima elmondásakor levágott), csupán 20 százaléka csomagolt hús, a maradék pedig ital. Ugyanakkor a csomagolt hús jelentősége és piaca növekszik leginkább a Perzsa-öböl menti monarchiában: tavaly 11 milliárd dollárt értékben adtak el csomagolt húst, de 2018-ra akár 15 milliárd dollár is lehet az ebből származó bevétel nagysága.

A világ legnagyobb halal piacával Indonézia rendelkezik, mellesleg itt vannak a legszigorúbb – például  a tiszta ételhez felhasznált liszt is halal legyen – előírások is, de ennek ellenére 2012-ben 200 milliárd dollár folyt be. Utána következik Törökország, mintegy 100 milliárd dollár nagyságú halal piaccal. Jelentősen fejlődik az európai piac is: jelenleg “csak” 66-75 milliárd dollárra becsülik, de már egyre több európai üzletlánc polcaira is felkerültek a halal termékek,mint a brit Tesco, a Sainsbury, a francia Carrefour szupermarket.

Az egyik legnagyobb kihívás, hogy nincs egységes előírás és elkészítési szabvány, mivel szinte mindegyik muszlim ország másképp definiálja és követeli meg a halal ételek előállítását. Az Iszlám Országok Szervezete (OIC) már több éve azon munkálkodik, hogy kidolgozza a halal ételek egységes előírásait és elkészítési szabványait, ugyanis jelenleg 1,3 milliárd iszlám vallású ember él a Földön és ezek mind potenciális ügyfélnek számítanak.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez