A Twitter maga a Sátán – a szaúdi főmufti szerint

Szaúd-Arábiában évről-évre jelentősen nő az internetfelhasználók száma. Különösen a Youtube népszerű a szaúdi fiatalok körében, de  a Perzsa-öböl menti monarchia az egyik leggyorsabb fejlődő “Twitter-piaccal” is rendelkezik a világon. Ez utóbbi tény nem minden vallási vezetőnek nyerte el a tetszését. 

„Ha megfelelően használnák, akkor még lenne értelme, de így csak problémákat okoz” – nyilatkozta a Fatva című televíziós műsorában Abdul Aziz bin Abdallah al-Sejk, az elképesztő kirohanásairól hírhedt szaúdi főmufti. Aki szerint „a Twitter a gonosz és a pusztítás forrása, a csalás és a hazugságok szülőhelye. Ezért minden igazhitű muszlim védekezzen a gonosz eme csábítása ellen.

Természetesen nem kellett sokat várni a szaúdi internetezők reakcióira sem. „Azt hiszem, a bűnbánat jeléül törlöm az adatlapomat, nehogy megszálljon az ördög” – írta ki a közösségi oldalra egyikük. Másikuk pedig dicsérte a főmufti „bölcsességét”: „Abdul Aziz még a Twitterhez is ért, annak ellenére, hogy nem használja.”  Abdul Aziz bin Abdallah al-Sejk prédikációja nem először okoz komoly társadalmi vitát az országban. 2013-ban elítélte a nemek keveredését, amelyet bűnös nyugati elgondolásnak tart, többször is érvelt a nők autóvezetésének tiltása mellett, és már tavaly tavasszal is “bohócok gyülekezetének” nevezte a Twittert.

Az arab világban rohamosan emelkedik az internet felhasználók száma, különösen a fiatalok körében. Az egyik vezető állam ebben a tekintetben Szaúd-Arábia, ahol a lakosság fele 35 év alatti, és már nem a televízióból vagy a rádióból értesül a legfontosabb hírekről, hanem az interneten keresztül. A Perzsa-öböl menti monarchiában a Youtube a legkedveltebb oldal: egy év eleji felmérés szerint naponta négy videót néz meg szinte az összes szaúdi internetfelhasználó, ami körülbelül tíz millió embert jelent. Továbbá százezrek töltenek napi négy óránál többet a YouTube-on.

A Twitter szintén nagy népszerűségnek örvend, a közel-keleti „tweetek” harmada Szaúdi-Arábiából érkezik. A mobil a legfontosabb eszköz ezen a téren, mivel a lakosság 60 százalékának van mobilinternete és minden nap használja is szörfölésre, üzenetküldésre, vagy éppen posztolásra. Sőt, a vallási vezetők és a hittudósok egy része is kihasználja a közösségi oldalak által nyújtott lehetőségeket: Mohamed al-Arifinek 9,7 millió követője van a Twitteren, és a Youtube-on is százezrek nézik meg a prédikációit. 

(Visited 5 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez