Mit ne csinálj, ha Japánban tekersz

Japán a kerékpárosok országa. Még ha valaki a tömegközlekedést is választja utazásra, tuti, hogy az állomástól hazáig teker. Az utcák általában zsúfolásig telnek kerékpárokkal, a bicikliparkolók tömve vannak. Most új közlekedési szabályok léptek érvénybe.

Mivel valóban sokan használnak bicajt, sok új innováció, és néhány furcsa szokás is megjelent már az országban. Az eredmény: rengeteg baleset. Nem ritka látvány, hogy az emberek esernyőt maguk fölé tartva bicikliznek, zenét hallgatnak, veszélyesen megközelítik a gyalogosokat stb.

Bicycle-Parking-Lot1

Japánban egyébként néhány furcsa kerékpár is megjelent már: állva tekerhető, és kimonóra “szabott” darab és készült már.

img_1945

top3

Az őrült japán kerékpárosok aranykora ellenben úgy tűnik, most véget ért. 2015 júniusától 14 új törvényt vezetnek be országszerte,  a kormány a helyes és biztonságos kerékpározást kívánja szabályozni. Ha valaki Japánban tekerni akar, nem árt erre odafigyelni, nehogy súlyos bírságokat kelljen fizetni.

A törvényhozás célja a sok-sok kerékpárbaleset csökkentése. Az új törvények bevezetésének persze nem célja, hogy börtönbe küldjön embereket, ha valami hibát követnek el. Az új szabályozás egyszerűen azt mondja: minden 14 év feletti kerékpáros, aki az alábbi szabályokat kétszer, vagy annál többször megszegi egy hároméves időszakban, annak részt kell vennie egy biztonságos közlekedésről szóló szemináriumon. Ennek ára 5700 jen (kb. 12 ezer forint) alkalmanként, amit ha valaki kihagy, akkor 50 ezer jen (kb. 100 ezer forint) is lehet a büntetés.

A kerékpárosok persze a közösségi oldalakon panaszkodnak az új szabályok miatt, mert szerintük egyrészt elég félreérthetőek, másrészt ez inkább csak a rendőröknek adnak nagyobb mozgásteret, hogy megbüntethessék a biciklizőket.

nn20130727cca-870x569

Íme az a 14 szabály, amit mindenképp be kell tartani. Ezeket főként az alapján hozták létre, hogy mire volt példa. A legtöbb esetben az ilyen szabálytalanságok súlyos balesetekhez vezettek. A kerékpárosok ugyanis nincsenek tekintettel a gyalogosokra, az autósokra, így aztán nem meglepő, ha balesetet okoznak.

Szabálysértés tehát a…

1. Közlekedési lámpák figyelmen kívül hagyása

2. Áthajtás tiltott területeken

Például ne vágj át a folyón, ugyanis veszélyes.

3. Felelőtlen kerékpározás a járdán

Mivel a kerékpár kis járműnek minősül, a törvény kimondja, hogy amikor csak lehetséges az autóúton kell közlekedni, kivéve, ha gyermekről van szó, illetve ha a járdán ki van alakítva a kerékpársáv. A járdán lassan kell haladni, hogy ne üssön el senkit.

4. Biciklizés az rossz sávban.
Ha nincs kerékpárút, haladjon az úttesten, a megfelelő sávban!

5. Gyalogosok akadályozása
6.
Lezárt vasúti átjárón való áthajtás
Ne menjen át, amikor tilos.
7.
A kereszteződésen figyelmetlenül történő áthajtás

Ne menjen át csukott szemmel a kereszteződésen, győződjön meg róla, hogy biztonságosan át tud menni.

8. A kereszteződés forgalmának akadályozása
9.
Felelőtlen kerékpározás a körforgalmakban

10. Nem megállás a stop táblánál
Nem véletlenül van ott, hogy stop.

11. Gyalogosok zavarása a zebránál
12.
Kerékpározás gyenge fékekkel

13. Biciklizés részegen
14.
Egyéb nem biztonságos közlekedés

Az utolsó szabály lefed gyakorlatilag mindent, ami a nem biztonságos közlekedést jelentheti. Az esernyővel tekerést, az egykezes tekerést, vagy a mobiltelefonhasználatot, zenehallgatást.

A törvényeket pár napja vezették be, és máris számos felháborodott twitter bejegyzés jelent meg.

“Basszus. A lámpánál álltam és máris felírt a rendőr, pedig csak egy pillanatra ránéztem a mobilomra”- írja egy twitter felhasználó.

Mi van a rendőrökkel? Elkaptak csak azért, mert zenét hallgattam”- mondta egy másik, aki nem olvas híreket. „Mivel a lámpám is el volt törve, azt is mondták, hogy részt kell vennem egy szemináriumon a hónap végén. Mi ez az egész?”

new-bicycle-rules-japan-2-640x425
Az országos rendőrkapitányság szóvivője a Japan Times-nak elismerte, nincs pontos meghatározása annak, hogy mi számít szabálysértésnek, mert a rendőrök eseti elbírálás alapján döntenek. Ha úgy ítélik meg, akkor a kerékpáros büntethető. Biztos, hogy szabálysértés az esernyőhasználat, a zenehallgatás, vagy az okostelefonozás. Ezek balesetveszélyesek. De persze lehet olyan eset is, hogy az ilyen szabálysértéseket megússzák, ha a rendőr úgy ítéli meg.

Például, ha senki nincs a közelben, akkor lehet, hogy meg lehet úszni a büntetést a zenehallgatásért”- mondta a szóvivő.

2014-ben 109.269 kerékpáros miatt történt közlekedési baleset volt Japánban

(Visited 3 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez