Fotók a csatatérről: így harcoltak a latin harcmezőn a XIX. században

Egy fekete-fehét fotó, kissé elmosódva, A4-es méretben: a képeken harcosok és holttestek, csatajelenetek és erősen szegéynes tábori körülmények egy régmúlt háboúról, dokumentumok egy régmúlt időből.

 

Ezek a fotók kulcsfontosságú eseményt rögzítenek Paraguay történelméből: a Nagy Háborút (1865-1870) vagy más néven a Hármas Szövetség Háborúját. S a felvételek történelmi jelentőségűek   Latin-Amerikában: ezek az első képek, amelyeken rögzítették a kontinens egyik nagy belső háborúját. Sőt, világszerte ez  a   harmadik fotósorozat, amely egy fegyveres konfliktusról szól – az elsőt a krimi háborúban készítették 1853-56 között, a második a Amerikai Polgárháborút rögzítette 1861-65-ben és a most kiállított képek a harmadik ebben a műfajban.

150211213822_triple_alianza_prisioneros_624

Bár a képek jelentős történelmi dokumentumértékkel bírnak, mégsem egy újságtudósító vagy történész, netán krónikás nevéhez fűződik eredetük, hanem egészen egyszerűen  egy fotószakmunkáshoz. Az ír származású amerikai, George Thomas Bate  1859-ben megnyitotta a kontinens első fotóüzletét Buenos Airesben, Casa Bate & Cía néven.

150211213822_triple_alianza_mitre_624

Nem tudni milyen okból, de Bate 1861-ben átköltözött Montevideóba, az uruguayi fővárosba és ott  újra egy fotóüzletet nyitott. Alig telt el három év, Uruguayban háborúig éleződött a Blancók és a Colorádók harca, s Brazília közreműködésével a Colorádók nyertek.  Ekkor csatlakozott be Paraguay a történetbe: Francisco Solano López ellentengernagy belépett az uruguayi kormány oldalán a háborúba és megtámadta Brazíliát. Itt jegyzendő meg, hogy a tengeri kijárattal nem rendelkező Paraguayt éppen egy ellentengernagy vezette – ahogy ez a ,,nagy tengernélküli népeknél” lenni szokott.

150211213730_triple_alianza_mangrullo_624

Bate látva a nagy összecsapásokat, a bonyolult helyzetet, úgy érezte, itt van mit keresnie. Előtte járt az Egyesült Államokban, és ott már megtapasztalta, hogy a háborús fotóknak igen nagy a keletje. A katonák családtagjai vagyonokat áldoztak arra, hogy megszerezzék a csataterekről készült képeket – még ha azon a férjük, fiuk nem is volt felismerhető. De minél többet nézték, annál inkább úgy tűnt: rajta van a képen…

150211213729_triple_alianza_hospital_624

Amikor elkezdődött a Hármas Szövetség Háborúja 1866-ban, Bate kérvényezte az uruguayi kormánynál, hogy hadd küldjön fotóst a frontra. S a terve sikerült, Javier López elutazott a frontra, ami akkor Paraguay déli részén, az argentin határ közelében volt.

150211213729_triple_alianza_cadaveres_624

A feladat nem volt egyszerű: akkoriban a vizes kollódiumos eljárást alkalmazták a fotók készítéséhez, és ehhez egy egész csapatra volt szükség: egy nehéz kamerára, törékeny üveglemezekre és sok vegyszerre. Mindezt a hadszíntérre kellett cipelni, majd ott felállítani. Ezzel sem elfutni, sem elbújni nem lehetett. López amolyan szegényes módon, egy segédjével kettesben utazott –  odaát az amerikai fotóscsapatban legalább tízen voltak erre a feladatra.

A harctéren kellett  elkészíteni a fényérzékenyített lemezt, majd a felvétel is vagy öt percig tartott. Azt pedig azonnal elő kellett hívni egy fekete lepel alatt, ami sötétkamraként szolgált  – ez újabb 10-15 percet vett igénybe. Így aztán persze álló jeleneteteket lehetett csak rögzíteni, de mégis, ezek a leghitelesebb képek arról, mi történt akkor a háborúban, a fronton.

A képeket aztán a helyi lapoknak adta el,  de minden előzetes számítás ellenére az üzlet nem jött be. Az a 22 fotó, amelyet  egy albumban ,,Az illusztrált háború” címmel kiadott, nem keltették fel az uruguayi és az argentin közönség érdeklődését. Bate 1869-ben eladta montevideói fotóműhelyét egy társának, és visszatért Argentínába, ahol más üzletággal próbálkozott: cipészboltot nyitott.

A La Casa Bate & Cía 1876-ban véglegesen lehúzta a rolót, a képek és az album pedig – szerencsére – bekerültek az Uruguayi Nemzeti Könyvtár gyűjteményébe.

 

Foto: Biblioteca national de uruguay

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez