A kutatás szerint az egyetemisták körülbelül 10%-a használ valamilyen amfetamintartalmú szert (mellyel például a figyelemhiányos hiperaktivitást is kezelik), hogy könnyebben tanuljon a vizsgákra. Minden negyedik hallgató pedig koffeintartalmú pirulákkal biztosítja az ébrenmaradást a vizsgadrukkhoz. Az 1700 hallgató bevonásával történt felmérés eredményei még az amerikai és a német számokat is meghaladják. Érdekes továbbá, hogy az ilyen szereket használók legnagyobb része jogi vagy orvosi pályára készül.
A kutatás vezetője, dr. Jason Mazanov elmondta, hogy bár általában az embereket felháborítja, ha például sportolók élnek doppingszerekkel, az egyetemistáknál inkább elnézik az élénkítő szerek használatát a tanuláshoz. A jelenség okaként Mazanov azt jelölte meg, hogy – mivel a diákok nagy része rengeteget dolgozik a heti 40 óra iskola mellett – a munka és az iskola összeegyeztetése nehezükre esik.
„Sokunkban él az a romantikus kép, hogy az egyetemisták nyugodtan ücsörögve verseket olvasnak és gitároznak, pedig a valóságban sokuk heti 40 órát tanul, és közben heti 20 órát dolgozik” – magyarázta a szakértő.