Minden racionális érv az ellen szól, hogy valaki egy Smartban ülve nekiinduljon meghódítani Dél-Amerika legvadabb tájait. A városi cirkálásra tökéletesített autón már az első kisebb dűne kifogna, nemhogy folyókon, hegyeken keljen át, s mindezt versenytempóban. Egy spanyol csapat ennek ellenére úgy döntött, terepre alkalmassá teszi a kis kétülésest.
Egy buggy-t építettek az autóból, ami szemre talán az utcai változat rokonának tűnhet, ám ez csak illúzió: a bukócsőre támaszkodó kasztni elemei mögött egy vérbeli krosszautó bújik. A Smart Buggy 4X4 technikai paraméterei még nem nyilvánosak, de az árulkodó képek szerint a futómű a Polaris RZR XP900-assal mutat nagy rokonságot. A 750 kilogrammos, nagyon rövid tengelytávval bíró apróságnak a szűk, kanyarokkal tűzdelt terepen lehet előnye vetélytársaival szemben; mindenfajta egyéb körülmény mellett szenvedés lesz vele teljesíteni a több mint nyolcezer kilométer hosszú versenyt.
A Dakaron nem ez lesz az első értelmetlennek tűnő próbálkozás. Már a hőskorban is indultak nem éppen sivatagi körülményekhez illő autókkal, az utóbbi évek mezőnyéből pedig egyértelműen kimagaslott egy Citroën Kacsa e téren. A 2CV elmaradhatatlan kelléke volt a régi idők Dakarjának, a 2005-ös versenyre nevezett autó esetében pedig mindent megettek, hogy az apróság bírja a terepet és a tempót a mai mezőnnyel: két motorral szerelték fel, melyből egy az első, egy pedig a hátsó tengelyt hajtotta. Azonban a 90 lóerősre növelt teljesítmény, a 165 literesre bővített üzemanyagtank, és a fejlett lengéscsillapító rendszer is kevés volt a Kacsának, hogy meglássa a célt. Hiába, a sivatag kegyetlen, csak a legjobbak győzhetik le – talán a Smart majd köztük lesz.(totalcar/emol)