A aymara származású Morales a La Paz-i kormánypalotában adott sajtótájékoztatóján kijelentette, hogy amennyiben a Spanyol Királyság megszakítaná diplomáciai kapcsolatait a Bolíviai Többnemzetiségű Állammal, úgy Bolívia akár olyan spanyol társadalmi mozgalmakkal is kész lenne párbeszédet kezdeményezni a ibér érdekeltségek államosításáról mint az kétpártrendszerből kiutat kereső 15-M civil szerveződés-
Madrid kevésbé konstruktív álláspontot képviselve Bolívia lépését nem éppen barátiként értékelte, a spanyol külügyminiszter pedig egy esetleges EU-s válaszlépést sem tartott kizártnak.
A SABSA államosítását Bolívia a beígért befektetések hiányával indokolta, mivel a La Paz, Santa Cruz és Cochabamba repülőtereinek üzemeltetési jogát még 2006-ben megvásárló SABSA – melynek hátterében a spanyol Abertis-AENA csoport áll – a tervezett 26 millió dolláros beruházás helyett eddig alig 5 millió dollárt költött a légikikötők fejlesztésére.
Evo Morales a spanyol felháborodásra reagálva elmondta, hogy nézetei szerint a befektetések halogatása mellett teljesen indokolatlan a SABSA-nál csillagászati összegekért dolgozó felsővezetők fizetése ( havi 18 000 dollár). A cég – mondta az andoki országot havi 2000 dollárért szolgáló Morales – nem csak Bolíviát, hanem a válságtól sújtott spanyol gazdaságot is károsítja.
Morales azt is hozzátette, hogy a többnemzetiségű állam kártalanítani fogja a volt tulajdonosokat, amint fény derül a cég valós anyagi helyzetére.
A SABSA államosítását egyébként még három évvel ezelőtt jelentette be a bolíviai kormány. 2010-ben José Rodríguez Zapatero, volt spanyol kormányfő közbenjárására kapott haladékot az Abertis-AENA. Ennek a patthelyzetnek vetett véget most Bolívia. (huffpost)