Tíz évet kapott Murszi kommunikációs minisztere

A volt miniszter a vád szerint a hatalomváltás utáni zavargások alatt az állami tévé közvetítőkocsijait használta a hadsereg elleni propaganda terjesztésére.

 Tíz év szabadságvesztésre ítélték csütörtökön Mohamed Murszi tavaly júliusban elmozdított egyiptomi elnök kommunikációs és informatikai miniszterét, aki a vád szerint a hatalomváltás utáni zavargások alatt az állami tévé közvetítőkocsijait használta a hadsereg elleni propaganda terjesztésére.

Szaláh Abdel-Makszúdra, a Murszi mögött álló Muzulmán Testvériség magas rangú tagjára távollétében mondták ki az ítéletet. A bíróság bizonyítottnak találta azon vádpontokat, amelyek szerint Abdel-Makszúd jogtalanul eltulajdonított hat közvetítőkocsit, s azokat a katonaság által tavaly július 3-án levezényelt hatalomváltást ellenző tömegtüntetések egyik fő helyszínére, az azóta hírhedté vált kairói Rábaa el-Adavíja mecsethez juttatta.

A volt miniszter a kocsikat, és különböző hírközlési felszereléseket egy “idegen műholdas csatorna” rendelkezésére bocsátotta, hogy a Murszi visszatérését követelő demonstrációról közvetítsenek – áll a vádiratban. Az egyiptomi sajtó szerint a szóban forgó csatorna a Muzulmán Testvériséget támogató, katari tulajdonú al-Dzsazíra pánarab hírtévé, amelyet azóta kitiltottak az észak-afrikai országból, és amelynek több munkatársát hosszú börtönbüntetésre ítélték.

A tárgyalást vezető bíró szerint Abdel-Makszúd arra használta az állami tulajdonú felszereléseket, hogy a tüntetésen elhangzott szónoklatokat rögzítsék, s ezzel a hadsereg ellen irányuló erőszakra bujtogassák a demonstrálókat.

A vád szerint Makszúd azt sem akadályozta meg, hogy a közvetítőkocsikat hatalmukba kerítsék az iszlamistákkal szimpatizáló tüntetők, akik később minden felszerelést megsemmisítettek.

A hathetes tiltakozóakciót a biztonsági erők 2013. augusztus 14-én oszlatták fel. A művelet során több száz, egyes források szerint több mint ezer ember vesztette életét.

A volt miniszterhez hasonló büntetést kapott az állami csatornákat felügyelő sajtószerv rádiómérnöki részlegének volt igazgatója, Amr el-Hafíf is. Az észak-kairói büntetőtörvényszék megállapította azt is, hogy a vádlottak összesen 48 millió egyiptomi font (több mint 1,6 milliárd forint) kárt okoztak az államnak, és ennek az összegnek a megtérítésére kötelezte őket.

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez