„A protekcionizmus sötét felhői gyülekeznek a szabad verseny tiszta égboltján”

Az Etihad vezérigazgatója is visszautasította az Öböl menti légitársaságok illegális állami támogatásáról szóló amerikai és európai panaszokat.

James Hogan, (a fotón) az Etihad, az emírségekbeli állami társaság vezére egy londoni gazdasági konferencián beszélt. „A sikeres beruházás nem bűn, a verseny adminisztratív akadályozása viszont az” – mondta a bevezetőben az Etihad főnöke. Az általa irányított társaság alig tíz éves történetét összegezve elmondta: az Etihad állami vállalat és vannak részvényesei is. „Innen származnak a források, amelyeket nagyon gondos, tudatos szakmai mérlegeléssel használunk fel. Kihasználjuk az Egyesült Arab Emírségek kedvező földrajzi fekvését, a világkereskedelem, a turizmus fejlődését és a lehető legkorszerűbb gépeket és technikát használjuk” – mondta Hogan és elismerte: az Öböl menti társaságok valóban a konkurens európai és amerikai társaságok rovására növelték piaci részesedésüket. Az Etihad a semmiből indult 2004-ben, ma 15 millió utasa van évente és 111 útvonalon repül. „Ha adminisztratív úton korlátoznák a versenyt, azzal csak az utasok járnának rosszul” – zárta szavait az Etihad vezére. Az utóbbi hetekben nagyon kiéleződött szópárbaj az Öböl menti társaságok finanszírozása és sikerei kapcsán. A nagy amerikai és európai társaságok ugyanis azt állítják, hogy az utóbbi 10 évben a három nagy Öböl menti cég, az Emirates, a Qatar Airways és az Etihad összesen kb. negyvenmilliárd dolláros illegális állami szubvencióban részesült. Ennek szerintük versenytorzító hatása van. Az amerikai társaságok a washingtoni kormánytól az Öböl menti országokkal fennálló légügyi egyezmények újratárgyalását követelik. A nagy légitársaságokkal rendelkező európai országok pedig, Nagy-Britannia kivételével, az Európai Bizottságot kérték fel hasonló lépésre. A másik két Öböl menti társaság is visszautasítja az amerikai és európai vádakat a katari társaság főnöke pedig egyenesen arra mutatott rá, hogy például a Delta Airlines amerikai társaság 35 éves gépeket használ, miközben nála 4 év a gépek átlagéletkora, ne csodálkozzon tehát a Delta főnöksége hogy a repülő „roncsokkal” nem tud gazdaságos lenni. (Fotó:AFP)

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez