100 éve még a gazdagságot jelképezte, ezért is volt vonzó a kövérség Japánban

Nintendo, Suntory, Mitsubishi. Mi a közös bennük? Nos, ezek mind olyan társaságok, amelyek alapjait a Meidzsi restauráció idején tették le (1968-1912). Ezek a cégek még ma is virágoznak, pont úgy, ahogy egy régi-régi japán édességipari cég, mely annak idején különleges dolgot képviselt.

Hogy miért is maradnak fent ilyen sokáig a vállalatok? Japán tradíció szerint a üzlet az apákról a gyerekekre száll, akik tisztelve a felmenőket, tovább viszik a vállalkozást, még akkor is, ha igazából mást akarnának csinálni. A legtöbb család nem is tud szabadulni attól az ipartól, amit például még a nagyapa elkezdett. Így ma is számos cég működik, mely több mint 100 éves múltra tekint vissza. Ilyenek a jól ismert autó- vagy óragyártó cégek, de legfőképpen hotelek. Japánban több ilyen “öreg” társaság van, mint bárhol a világon. A Nisijama Onsen Keiunkan japán hotel például 1309 éve fennáll, ráadásul ugyanannak a családnak a tulajdonában van 52 generáció óta.

Az Asadaame nevű édességkészítő céget szintén a Meidzsi korban alapították. 1887-ben indult a vállalkozás, a mai napig édességeket árul. A közelmúltban előkerült egy érdekes hirdetés, még a kezdetii időkből, azt bizonyítva, hogy mennyire más volt akkoriban a szépségideál, mint napjainkban.

Íme a hirdetés, melyet a Twitteren tett közzé, aki felfedezte. Nézzük mit is mond az alábbi szöveg.

adamaase

A bal oldalon, ahol a hölgy van, ez olvasható: Hála az Asadaame-nak már nem köhögök, és a színem is javult. Míg a jobb oldalon a férfinál: Hála az Asadaame-nak, olyan jól meghíztam, hogy rám sem lehet ismerni.

Szóval az Asadaame hirdetés szerint a Meidzsi korszakban az édességevés, a kövérség pozitív reklámnak számított? Nézzünk meg két nyugati hirdetést ugyanebből a korból:

weightgain-e1430102800989

Ez férfiakat szóló hirdetés, ahol a szexepilen van a fő hangsúly. “A nem sovány emberek rendelkeznek szexepillel. A tudomány bebizonyította, hogy nem kell soványnak lennie.”

Van némi párhuzam a két hirdetés között, azokban az időkben a férfias vonzerő abban rejlett, ha a teremtés koronái a gizdaság helyett rendelkeztek némi testtömeggel, bár  a sportos alkat már akkor is vitathatatlanul nyerő volt a hölgyeknél.

A tény az, hogy a japán hirdetésben látható „úgy meghíztam, hogy nem lehet rám ismerni” felfogás bizony az akkori trendeket jellemzi. Ez különösen ellentétben áll azzal, amit ma gondolnak erről Japánban. Abban az országban, ahol a legvékonyabb vonalak képviselik a vonzerőt a fiúk és lányok körében is, és ahol a szépségápolás az egyik legfontosabb dolog a fiatalok körében. Japán internetezők nem igazán értik, hogy lehetett alig több mint 100 éve számukra elképzelhetetlen módon divat a kövérség. Ezt jelzik a kommentek is.

“Senki nem akar hízni. Miért állítják ezt? “

“Nem lesz népszerű a lányok körében senki, ha meghízik.

“Nagyszerű, egyél sok édességet, és zsíros, pirospozsgás lehetsz!


Azonban néhány kommentelő pontosan tudja, miről szólhatott a dolog abban a korban, ami megmagyarázza a akkori trendeket.

A kövérség talán egyenlő volt a gazdagsággal, amitől valaki népszerű lehetett a lányok körében. Mert azok a kövér srácok megengedhettek maguknak több ételt, vagy bármit.”

Sokan voltak alultápláltak, és vékonyak akkoriban. Ők bő ruhákat viseltek, hogy megpróbálják elfedni. A kövérség a gazdagság jele volt.”

Ha valakinek akkoriban pénze volt, akkor tudott jókat enni. Meg lehetett mondani, hogy ki gazdag és ki szegény, csupán abból, hogy néz ki.”

Mint látjuk az emberek vonzerejéről alkotott elképzelések folyamatosan változnak, ami persze nem is meglepő. 10 évvel ezelőtt nálunk is más számított szépnek, mint ma. .

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez