Ha több lábon áll a cég, nagyobb eséllyel áll talpra

A Bombardier a francia fővárosban is új gépével jelent meg, sok milliárdos jövedelmet remélve a nehéz évek után.

Maga a cég vezérigazgatója, Alain Bellemare utazott Párizsba a Le Bourget reptéren megrendezett nagy bemutatóra és piacfelmérő összejövetelre. Bellemare, aki végzettségére nézve repülőgép-tervező mérnök, február óta áll a sok nehézséget megélt montreali cég élén. A Bombardier a világ egyetlen olyan óriásvállalata, amely szárazföldi és légi tömegközlekedési eszközöket egyaránt gyárt. A vasúti szektor remekül teljesít, de a repülőgép gyártási ágazat botladozott. Befulladt a kis magángépek piaca, a közepes méretű utasszállítói kategóriában pedig a saját hibáinak köszönheti a Bombardier az üzleti veszteségeket. A már tíz éve készülő és többször beharangozott 160 személyes, ultragazdaságos üzemanyag felhasználású CSeries gépek két éves késében vannak.

Kudarcok után remények

Eredetileg a megrendelőik között volt a Qatar Airways is, egyike a világ legdinamikusabban fejlődő társaságainak, de amikor kiderült a késés, visszamondták a rendelést. Jelenleg csak egy, a „Top 20”-ban lévő nagy társaság rendelt CSeries gépeket, a Lufthansa, amely svájci leányvállalatának szerzi be a gépeket. A többi vevő kis és közepes társaság -Saudia, Iraqi Airways, AirBaltic – de ha az összes fix rendelést összeadjuk, akkor már 243 gépet eladottnak lehet tekinteni. Egy CSeries ára 72 millió amerikai dollár, szorozva 243-mal, ez már elég szép bevételt vetít előre a következő évekre (Még akkor is, ha a listaárból általában lejön egy csinos kedvezmény).

Megőrizni a harmadik helyet

Az első CSeries-eket jövőre vehetik át a megrendelők. Összességében tehát 2020-ig évi nyolcmilliárd dolláros bevétellel kalkulál a Bombardier. Ez valamivel kevesebb, mint amekkora eladásokat eredetileg terveztek, de a katasztrófával fenyegető technikai problémák után, nem is olyan rosszak a kanadai cég kilátásai. A Bombardier nincs versenyben a két óriással, az Airbus-szal és a Boeinggel. Annál inkább a brazil Embraerrel, ahol a nehézségek, figyelembe véve az általános brazíliai állapotokat, még nagyobbak. Így aztán van esély arra, hogy a Bombardier megőrizze a harmadik helyet a világ repülőgépgyártóinak versenyében.

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez