Diplomáciai feszültség egy ízléstelen reklám miatt

Egy malajziai cég az indonéz szobalányokat sértve hirdette új porszívóját.

„Ha ezt a porszívót megveszi, nyugodtan kirúghatja az indonéz szobalányt” – így reklámozta legújabb termékét a Robovac malajziai magáncég. A sajtót bejáró reklám óriási felháborodást keltett a Malajziában dolgozó indonéz migránsok között. Az ízléstelen reklámra az indonéz követség is felfigyelt. Sőt, a dzsakartai külügyminisztérium is, amely hivatalos tiltakozó jegyzéket küldött Kuala Lumpurba. Legalább 400 ezer fiatal indonéz lány és asszony dolgozik Malajziában, túlnyomó többségük háztartási alkalmazottként. A jegyzék szerint nem csak őket, hanem az egész indonéz nemzetet mélységesen megsértette ez a reklám. A jegyzék hatásosnak bizonyult, mert a hirdetés gyorsan eltűnt a lapokból és az internetes portálokról. Nem ez az első eset, hogy konfliktus adódott a két ország között a vendégmunkásokkal való bánásmód miatt. 2009-ben az indonéz kormány radikálisan korlátozta a külföldi munkavállalási engedélyek kiadását, mert nagyon sok panasz érkezett a szobalányok malajziai zaklatása, afféle házi rabszolgaként való alkalmazása miatt. Két évvel később aztán született egy hivatalos egyezmény, amelyben Malajzia kötelezettséget vállalt a nemzetközi munkajogi normák betartására. De azért incidensek ez után is voltak: 2012-ben is egy hirdetés verte ki a biztosítékot. Ebben a reklámban az állt, hogy „… indonéz szobalányok áron alul eladók!” Indonéziának egyébként nem csak Malajziával, hanem Hongkonggal és Szingapúrral valamint a gazdag Öböl menti monarchiákkal is voltak hasonló konfliktusai, ezekben az országokban is sok indonéz nő dolgozik háztartási alkalmazottként. (Fotó:AFP)

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez