Wang Jing, a kínai vállalkozó, aki a feje tetejére állítja az Újvilágot

Semmiféle tapasztalata sincs az infrastruktúra-fejlesztésben, hagyományos kínai orvoslást tanult, és milliárdokat keresett a távközlési bizniszben. Így mutatja be a BBC Mundo Wang Jinget, a kínai vállalkozót, aki minden bizonnyal korunk legnagyobb építkezésébe fogott. Wang ugyanis nem egyebet tűzött ki célul maga elé, mint, hogy Nicaraguánál kettészelve az Újvilágot megépít egy új óceánközi csatornát.

Wang konzorciumát a HKND-t számtalan kritika érte, a mágnás azonban ezeket egyszerűen azzal az érvvel söpörte a szőnyeg alá, hogy az az egyszerű tény, hogy az interóceáni csatorna projektjének kivitelezője egy kínai cég, már önmagában is biztosíték a sikerre.

A HKND már tavaly decemberben megkezdte az előmunkálatokat Nicaraguában, azonban a csatorna építése hivatalosan majd csak a környezettanulmányok elvégzése után indulhat teljes gőzzel, amire valószínűleg áprilisban kerül majd sor.

A tervek szerint a Nicaragua csatorna háromszor hosszabb lesz majd a Panamát átszelő viziútnál, illetve szélesebbre és mélyebbre is tervezik, hogy a hatalmas, utolsó generációs teherhajók is gond nélkül használhassák A HKND szerint a projekt mintegy 50 milliárd dollárba kerül majd és a munkálatok körülbelül öt évet vesznek igénybe.

Idáig minden szép és jó, azonban már a csatorna építése előtt úgy tűnik, hogy nem mindennapi gondokkal kell majd megküzdeniük a kivitelezőknek. Míg Daniel Ortega államfő teljes mellszélességgel kiáll a csatorna építésének terve mellett, addig környezetvédők, szkeptikus mérnökök és helyiek egész hada ellenzi a gigászi beruházást. A viziút nyomvonala ugyanis éppen Közép-Amerika legnagyobb taván keresztül vezetne. 2014 decemberében több környezetvédő szervezet is demonstrációkat tartott Nicaraguában, azonban a pragmatikus Wang szerint azért van a környezetvédelmi hatástanulmány, hogy az aggályoskodók és kétkedők egyszer és mindenkorra megértsék:

„Mi (a HKND) történelmet akarunk csinálni, felelősségünk tudatában semmiféle információt sem titkolunk el.”

A történelmet pedig köztudottan a győztesek írják, így minden bizonnyal a csatorna útjában fekvő őserdőknek bele kell nyugodniuk, hogy turisztikai központokká vállnak majd, a környéket lakó őslakosok pedig talán a tervbe vett nemzetközi repülőtéren találnak munkát és boldogan építhetik a nicaraguai-kínai szabadkereskedelmi zónát.

A szkeptikusok szerint arra sincsen biztosíték, hogy a csatorna behozza majd az árát, Wangnak azonban kétsége sincsen a felől, hogy 2020-ra gyökeresen sikerül majd átformálnia Nicaragua arcát, a csatorna pedig az évszázad legnyereségesebb vállalkozásaként vonulhat be a történelembe.

Wang szerint a világkereskedelem 90%-a ma vízi úton zajlik, amely tény már önmagában is elég biztosíték arra, hogy csatorna behozza az árát. A kínai vállalkozó megkérdőjelezhetetlenül bízik abban, hogy a csatorna a kelet-nyugati irányú kereskedelem legfontosabb jövőbeli ütőerét jelenti majd.

„Ha nem lenne kifizetődő projekt, nem fektettünk volna be ekkora összeget”

Zárja rövidre a kérdést Wang a BBC-nek adott interjújában.

Wang minden optimizmusa ellenére, a környezetvédelmi és pusztán gazdasági nehézségek mellett az sem elhanyagolható szempont, hogy Nicaragua a világ egyik legszegényebb országa, amelynek infrastruktúrája meglehetősen kezdetleges. Márpedig egy ekkora volumenű építkezéshez először mélytengeri kikötőket és megfelelő utakat kell majd – gyakorlatilag a semmiből – elővarázsolni.

A HKND vezére szerint ezek azonban csak részletkérdések, hiszen a több évtizedes tapasztalattal rendelkező kínai kivitelező cégek számára ez korántsem jelenthet problémát.

Hogy vajon mi lesz a sorsa a Nicaragua-csatornának, az egyelőre talány, a következő fejezet áprilisban kezdődik, amikor lezárulnak a környezetvédelmi hatástanulmányok és megkezdődik az építkezés első fázisa, amit azonban már most tudni lehet, az az, hogy a projekt már az első ásócsapás előtt hónapokkal – ha nem is földrajzilag – de megosztja Nicaraguát.

(Fotó:AFP)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez