Mi legyen az Ibolya Balázsi Ryan-ügy után a nikábbal?

Az amerikai állampolgárságú és magyar származású óvónő nikábos gyilkosa felszította a vitát az Egyesült Arab Emírségekben arról, hogy engedjék-e továbbra is a teljes testet és arcot eltakaró viseletet? Az ellenzők biztonsági okokra hivatkoznak.

Mint már a hét elején megírtuk, nikábos nő késelt halálra egy amerikai óvónőt egy plázában, Abu Dhabiban. Az áldozatról közben kiderült, hogy magyar származású, Romániában született, ott is nőtt fel, és négy kontinensen dolgozott már, mielőtt az Emírségekbe érkezett.

Az időközben elfogott nikábos késelőről pedig azt közölte a helyi rendőrség, hogy bőrszínük és állampolgárságuk alapján választotta ki célpontjait, egy amerikai orvos házánál is bombát próbált robbantani. Nem volt könnyű megtalálni, hiába rögzítette a bevásárló központ kamerája, amint elhagyta a helyszínt, és hiába voltak szemtanúk. A nikáb miatt ugyanis még azt sem lehetett tudni kezdetben, hogy férfi-e, vagy nő.

A gyilkosság felszította a vitát a nikáb-viselésről. Ahmad Al Qubaisi iszlám vallástudós azt mondta a Gulf News-nak: az iszlám szerint nem kötelező az arc eltakarása, és ha ez biztonsági kockázatokat vet föl, akkor meg lehet kérni a nőket arra, hogy ne hordjanak nikábot. Sőt. Be is lehet tiltani a viselését. Amit szerinte bizonyos helyzetekben már meg is tettek. Például Irakban a diáklányok nem vizsgázhatnak fátyolban. Hogy biztosra mehessenek a tanárok: tényleg annak az indexébe írják be a jegyet, aki előttük áll.
Hasonlóan vélekedik Riad Kahwaji, a közel-keleti katonai elemző intézet vezetője is, aki szerint az iszlám csak a szerény öltözködést írja elő, vagyis a testet borító hidzsábot, de az arcfátyolt nem. Viszont egy esetleges betiltás előtt feltétlenül konzultálniuk kellene a törvényhozóknak a törzsekkel, lévén szó régi kulturális tradícióról. A nikáb ugyanis beduin találmány, még az iszlám előtti időkből.

De vannak persze más vélemények is. Shaikh Khaleeq Ahmad Mufti szerint például általános tilalom szóba sem jöhet, hisz vannak olyan iszlám vallástudósok is, akik szerint igenis kötelező az arc eltakarása. De biztonsági okokból meg lehet kérni a nőket arra, hogy bizonyos helyzetekben váljanak meg a fátyluktól. Például a reptereken, útlevél-ellenőrzéskor.

De mit mondanak maguk az érintettek, a nők, akik nikábot viselnek? A 35 éves Amal Mohammad például azt, hogy ha a kormány a betiltás mellett döntene, akkor ő azt elfogadná. Saját választásából öltött fátylat, azért, hogy még több érdemet szerezzen. De azt nem szereti, ha mások arra használják a nikábot, hogy mögé rejtőzve bűntényeket kövessenek el, és tönkretegyék az iszlám megítélését. Szerinte egyébként meg lehet állapítani, hogy valaki rejtőzködésből hord-e fátylat, vagy sem. A viselkedéséből.

Egy 35 éves brit nő ugyanakkor arról beszélt a Gulf News-nak, hogy a tilalom tiszteletlenség lenne azokkal szemben, akik hisznek a nikábban. Amellett, hogy szerinte képtelenség lenne betartatni egy ilyen intézkedést, a potenciális gyilkosokat nem tántorítaná el a gyilkolástól az, hogy nem bújhatnak fátyol mögé.

A 25 éves palesztin Ali Bashar is úgy véli: felesleges lenne a tiltás. Ő azzal érvel, hogy mindenkinek jogában áll azt felvenni, amit csak akar, és bármelyik rabló vagy gyilkos eltakarhatja az arcát másképp is elkövetés közben. Miért diszkriminálnának hát egy olyan nagy embercsoportot, mint amekkorát az Emírségekben a nikábot viselő nők jelentenek?“

 

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez