Alig van levegő, és az is fullasztóan koszos Katmanduban

Egy közlekedési rendőr háromszor annyi egészségre ártalmas mikrorészecskét szippant be egy munkanapon, mint amennyit az ENSZ környezetvédelmi határértéke előír! Ezt állapította meg a Yale egyetem egy kutatója Nepál fővárosában, amely szépen lassan levegő nélkül marad.

Miért alakult ki ez a helyzet a kétmilliós Katmanduban, amely rohamléptekkel fejlődik? Egyrészt azért, mert Nepál fővárosa ugyan 1350 méter magasan fekszik, de egy völgyben helyezkedik el. Felette ott magasodnak a Himalája hegycsúcsai. A magaslatok között keringő hideg szél nem engedi felszállni a melegebb levegőt a völgyből. Így az erősen szennyezett levegő bent reked a katlanban, ahol őrületes tempóban növekszik a gépjárművek száma. Évente 12% a hivatalos adat, de ennél valószínűleg sokkal több az új jármű, mert sokat be sem jelentenek. Ráadásul rengeteg jármű csatlakozik a 750 ezer autóhoz, motoros riksához és pöfögő autóbuszhoz minden nap: vidékről érkeznek a kereskedők és a munkát keresők özönvíz előtti, borzasztóan légszennyező járműveken.
Nemcsak friss levegőből, de vízből is állandó hiány van a Fa templomban (ezt jelenti Katmandu nepáli nyelven): naponta csak 90 millió liter jön a csapból, miközben 320 millió liter kellene! Az állam és a fővárosi önkormányzat képtelen kézben tartani az ügyeket. Belső harcokkal vannak elfoglalva, miközben a környezetvédelemmel senki sem foglalkozik komolyan. Erről panaszkodott a Himal című környezetvédelmi magazin főszerkesztője a Le Monde tudósítójának. Mutatta a lap címlapját 1987-ből: már akkor is ez volt a cím: Katmandu fuldoklik! Nepál az ENSZ környezetvédelmi listáján az utolsó előtti helyen búslakodik, csak Banglades van mögötte. Ki tudja, hogy mi lesz így a szülővárosommal?- kérdezte csendesen az ENSZ regionális környezetvédő szervezetének főnöke, aki szerint a létükért küzdő emberek nem érnek rá azzal foglalkozni, hogy szépen lassan elfogy az éltető levegő Nepál fővárosában, Katmanduban. (Fotó:AFP)

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez