Milliárdos kínai vasútépítések Afrikában

Nigéria egyik legfontosabb vasútvonalát kínaiak építik meg, 3,5 milliárd dollárért. Akárcsak Zimbabwéét, 1,93 milliárdért. Közben megalakult Kína vasútépítő óriáscége, melynek értékét 26 milliárd dollárra becsülik a szakértők.

A kínai vasút fő csapásiránya a Nagy Selyemút, mely Pekinget Európával köti össze Oroszországon keresztül. Ezért vállalnak részt a kínaiak az első oroszországi gyorsvasútprogramban, mely Moszkva és Kazany között fekteti le a Nagy Selyemút első szakaszát külföldön. Kína 14,500 kilométeres gyorsvasúti pályát akar építeni 2020-ig. Jelenleg 16 ezer kilométeres a gyorsvasúti pályák hossza magában Kínában, mely 2020-ra mindenképp világrekorder lesz ezen a téren.

A kínai cégek azt is bizonyítják, hogy Afrikában is képesek tenderek megnyerésére. Zimbabwéban ez nem akkora csoda, hiszen Mugabe elnök több mint negyven éve Peking nagy barátja. Nigériában azonban több vetélytárs is volt, de mégis a kínaiak nyertek. Ennek oka lehet az, hogy a kínai cégek viszonylag kedvező finanszírozási feltételeket tudnak kínálni. A második tényező a kínai munkaerő, mely már Afrikában is bizonyította: képes nagyon nehéz körülmények között is eredményesen teljesíteni.

Eddig a fő akadály a kínaiak vasútépítő terveivel szemben a technológiai kétely volt. Kínában kínos balesetek voltak a Peking-Sanghaj gyorsvasúton. Ebbe belebukott az egész vasúti minisztérium, élén a miniszterrel. Aki jelenleg is életfogytig tartó büntetését tölti korrupcióért. A korrupció viszont Afrikában sem ismeretlen: a nigériai tender körülményei meglehetősen gyanúsak voltak. Végül azonban a kínaiak nyertek, és így ők építhetik meg a fontos vasútvonalat Afrika legnépesebb államában, mely a legnagyobb GDP-t produkálja a fekete kontinensen. Ha tehát a 3 és fél milliárdos kínai vasút siker lesz Nigériában, akkor az referencia lehet egész Afrika számára.

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez