Nem fehér alapra festette a Fekete Négyzetet Malevics

Éppen száz éve mutatta be első Fekete Négyzet című képét Kazimir Malevics Petrográdban. A 20. századi absztrakt festészet egyik alapművéről most kiderült, két színes kompozíció van alatta.

A moszkvai Tretyakov Képtárban őrzött művet röntgennel és mikroszkóppal vizsgálták a szakemberek. Felfedezéseikről Jekatyerina Voronyina beszélt az állami Rosszija Kultura csatorna műsorában.

Azt korábban is tudták, hogy egy színes festmény van a Fekete Négyzet alatt. Most viszont megállapították, hogy kettő is van. Az első egy kubofuturista, a második egy protoszuprematista kompozíció.

Malevich,_Kazimir_Severinovich_-_Black_Square

A kubizmust továbbgondoló Malevics szuprematistának nevezte saját stílusát. A geometriai formákat helyezte előtérbe, hogy azok önmagukként szerepelhessenek a képen. Az egyetlen színnel dolgozó monokróm festészet egyik legjelentősebb alkotása is az övé, a Fehér alapon fehér négyzet.

Ugyanakkor egy feliratot is felfedeztek a Fekete Négyzet alatt a Tretyakov Képtár munkatársai. Bár három betűt nem tudtak azonosítani, feltehetően a „Négerek harca sötét barlangban” mondatot jegyezte le Malevics.

fekten1

Ehhez hasonlót (Négerek harca sötét barlangban éjszaka) a 19. század második felében egy francia író és humorista, Alphonse Allais is leírt már. Sőt, a szintén csupán egyetlen fekete négyzetet ábrázoló képének volt a címe. Az 1883-ban bemutatott alkotás után több korai példáját is elkészítette a monokróm festészetnek. Ez alapján Malevics kritikusai az ő Fekete Négyzetét egyszerű plágiumnak nevezik – emlékeztetett tekintélyes orosz napilap, a Vedomosztyi ma reggeli cikke.

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez