Magyar napelemes autóval versenyeznek kecskeméti fiatalok Dél-Afrikában

A Pallasz Athéné Egyetem járműépítői hat négyzetméternyi napelemmel működő autóval versenyeznek Dél-Afrikában. A cél minél többet haladni.

Úgy tűnik, a világban egyre nagyobb teret kapnak a megújuló energiával működő szerkezetek, a fejlődést nem lehet megállítani, a fiatalok pedig mindig kitalálnak valami újat. Attól azonban még messze vagyunk, hogy napelemes autókkal járjunk munkába, de versenyeken már megmérettetnek ezek a fejlesztések.

A Pallasz Athéné Egyetem MegaLux járműépítő csapata, a GAMF (járműtechnológiai tanszék) már tavaly is bizonyította, hogy a teljesen napelemmel hajtott autójuk hihetetlen eredményekre képes. Ausztráliában 7.-ként ért célba a 2015-ös versenyen.

image003_0

A MegaLux névre hallgató jármű már Dél-Afrikában van, hogy elinduljon az idei South African Solar Challenge elnevezésű versenyen, mely valóban kihívás abból a szempontból, hogy Ausztráliával ellentétben idén nem a gyorsaság számít, hanem a megtett kilométerek száma. Összesen 8 nap áll rendelkezésre, hogy a nemzetközi csapatok megújuló energiát használva tegyék meg a legnagyobb utat Pretoriából Fokvárosba, vagy ameddig eljutnak.

„Az elmúlt 6 év az eredményekről és a sikerekről szólt. Az egyetem járműépítő csapata korábban is épített már különböző autókat. Bár az iskola támogatja a kezdeményezéseket, a csapat tagjai mindig önállóan szerveződnek, és együtt adják hozzá ötleteiket, tudásukat a projektekhez. Így a verseny és az eredmény is a tanulók érdeme. Azt gondolom, hogy nagyon sok olyan tapasztalatot szereznek a részvevők, aminek nagy hasznát veszik majd az életben” – mondta Ailer Piroska, a Pallasz Athéné Egyetem intézményvezetője a mai sajtótájékoztatón.

dscf1019

A jármű technológiai tanszék korábban már épített egy olyan autót, mely több mint 3 ezer kilométert volt képes megtenni 1 liter benzinnel. Ezután jött a napelemes jármű ötlete.

A kecskeméti egyetemisták MegaLux autója a Napból szerzi a szükséges energiát, melyet el is raktároz, meghatározott méretű akkumulátorokba. Így tárolja az energiát arra az esetre, ha esetleg nincs napsütés, ami valószínűleg a kontinensen ritka jelenség lesz. Az autó egyébként mindössze 165 kilót nyom, és akár 130 km/h sebességre is képes (átlagban 80 km/h).

image018_0

„Természetesen mindenféle támogatás és visszajelzés nagyon fontos nekünk, hogy tudjuk: jó irányba haladunk. Az autó már kint van Pretoriában. Az ausztrál verseny is bizonyította, hogy az energiatakarékos autó nagy teljesítményre képes, 80 km/h-s átlagsebességgel tett meg 3 ezer kilométert. Mindig megkérdezik tőlünk, hogy egy magyar viszonylatban kicsi intézmény csapata hogyan tud ilyen eredményes lenni, és megelőzni több, tapasztalt egyetemet is? Ez azt gondolom a csapattagok miatt van, akikkel világraszóló eredményeket tudunk elérni. Minden csapattag fontos, együtt érjük el a kitűzött célt” – mondta Kutasi Zoltán, tanszéki mérnök.

Az ausztrál versenyhez képest annyiban változik a kihívás most, hogy 8 nap alatt (szeptember 24-től október 1-ig) kell megtenni egy nem fix távot, vagyis minél több kilométert.

„Itt nem az a lényeg, hogy ki mikor ér be, hanem hogy ki tudja a legnagyobb távot teljesíteni. Az elsődleges célunk, hogy a Pretoria-Fokváros távot teljesítsük, ami több mint 3000 kilométer. Nehéz megjósolni az eredményeket” – mesélte Kutasi Zoltán.

A csapat összesen 3 pilótával készül megtenni a távot Dél-Afrikában. Az út során városokban haladnak majd, pontról pontra megállva, ami bonyolulttá teszi az előrejutást. Akadály lehet a forgalom, de az időjárás is.

dscf1015

„Ha minden a terv szerint halad, ezt a kb. 3500 kilométeres távot meg fogjuk tenni” – tette hozzá Kutasi Zoltán.

Érdekesség, hogy jövőre már nem indulhat ez az autó a versenyen, hiszen a szabályok folyamatosan változnak. Legközelebb Ausztráliában már nem lehet ugyanis 6 négyzetméternyi napelemmel részt venni, ezt csökkenteni kell 4 négyzetméterre. A technika folyamatosan fejlődik, tehát akkor már hasonlóan gyorsak lesznek a kisebb napelemmel felszerelt autók is.

„Óriási kaland és kihívás egy ilyen autót vezetni. Bele kell szokni abba, hogy hogyan kell irányítani, de vannak nehezítő tényezők, például a szél, akár akkor, mikor elhaladt mellette egy kamion. A verseny nagyon jó tapasztalat, nagyon jó tanulási folyamat, nagyon különleges élmény, amitől az ember fejlődik” – monsta Csizmadia Gábor pilóta.

dscf1032

A magyar csapat korábbi nemzetközi sikere reméljük idén új szintre emelkedik a dél-afrikai verseny után, ami nem csak a magyar fiatal fejlesztőket teszi ismertté, de nagy segítség lesz a jövőben a környezetkímélő energiaforrások hasznosításában és egy szebb, tisztább jövő létrehozásában. Sok sikert kívánunk!

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez