Újraélesztenék – a közösségi bringázás adhat megoldást a riasztó szmoghelyzetre Kínában

Az elmúlt hónapokban olyan elképesztő méreteket öltött a légszennyezés Kínában, hogy szinte állandósult a vörös riasztás Pekingben, a fővárosban. A helyzet súlyos és megoldásért kiált, amire most a kerékpározás nyújthat segítő alternatívát.

1980-ban a lakosság 63 százaléka használt kerékpárt munkába járáshoz, de 2000-re ez lecsökkent 38 százalékra, ma pedig kevesebb, mint 12 százalék pattan nyeregbe a kínai fővárosban. Ehhez képest az autóhasználat rohamosan növekedett, 2010-ben már lekörözték az Egyesült Államokat, és itt adták el a legtöbb autót egy éven belül: összesen 13.5 milliót. Idén pedig minden eddigi rekord megdöntésére számítanak, 23 millió eladott autóval. – derül ki a The Guardian cikkéből.

Bár az autógyárak örülnek a rekordeladásnak, a környezetre nézve elképesztő pusztítást vitt véghez az autóhasználat, ami – a széntüzelésű erőművek és az acélgyárak mellett – csaknem másfél millió ember megbetegedéséért és haláláért tehető felelőssé évente Kínában.

A Pekingben regisztrált 5.65 millió autó 500.000 tonna szennyező anyagot juttat a levegőbe, és bár a kormány már évekkel ezelőtt hadat üzent a légszennyezésnek, az adatok egyre rosszabbak.

A kerékpározás visszahozása azonban sokat javíthatna a helyzeten. Néhány fiatal már el is kezdett dolgozni az ügyön, és létrehozták az Ofót, ami az egyik első közösségi bringaprogram az országban. Céljuk, hogy igazi forradalmat indukáljanak a közösségi közlekedésben és ezzel a környezetet is védjék, hiszen a bringahasználat népszerűsítésével sokat segítenének a szmoghelyzeten is.

“Rövidebb utakra a bicikli a legmegfelelőbb közlekedési eszköz. Sosem tudhatod, hogy jön-e a busz. Taxit sem túl könnyű fogni. Séta közben pedig elfáradsz és túl sokáig is tart eljutni valahová” – mondta a cég marketingigazgatója egy interjúban.

2015 óta 250.000 bringát helyeztek el a kínai városokban, ebből 40-50.000-et a fővárosban. Ez azonban még mindig kevés ahhoz képest, ahány autó van az utakon. A startup azonban keményen dolgozik azon, hogy a célját elérje, és hamarosan milliók használják a sárga kerékpárokat. Azt szeretnék ugyanis, hogy Kína újra “A Biciklik Királysága” legyen, mint a múltban.

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez