Kék fény vagy peronajtó? Japánban így előzik meg a vasúti öngyilkosságokat

Az öngyilkosság egyik legelterjedtebb formája a vonat elé ugrás, amire reagálniuk kellett a vasúttársaságoknak is.

Japánnak relatíve még mindig magas az öngyilkossági rátája, annak ellenére, hogy az elmúlt években sokat javult a helyzet. 2017-ben már csak 21.000-en vetettek véget önkezűleg az életüknek, míg ez a szám 2003-ban még 34.500 volt. A szigetország azonban még így is benne van az első 20-ban az öngyilkosságok számát tekintve. Különösen érintettek a fiatalok.

000train2

Az elkövetők nagy számban választják életük befejezéséhez a vasúti öngyilkosságot. Korábban több vasúti társaság helyezett el kék színű fényt adó lámpákat az állomásokra, mivel azokról megállapították, hogy csökkentik a stresszt. A kutatók még azt is bebizonyították, hogy ezek hatására egy-egy helyszínen 84 százalékkal esett az öngyilkosságok száma.

A Waseda Egyetem kutatója, Ueda Micsiko először szkeptikusan fogadta a kék fényről közreadott eredményeket. Ekkor már tanulmányozta a magas öngyilkossági ráta okait, a gazdasági faktortól a természeti katasztrófákon át a celebek öngyilkosságáig, a következő kutatási területe pedig a kék fény és az öngyilkosság kapcsolata lett.

000train

Munkatársaival 71 japán vasútállomásról kérték ki 10 év öngyilkossági adatait, amelyeket elemezve megállapították, hogy valóban csökkent a vonat elé ugrások száma, mióta bevezették a kék fényt. Így jött ki a 84 százalékos mutató. Amikor azonban újra megvizsgálták azokat, a nappali és éjszakai időszakra bontva, a konfidenciaintervallumot kiszámítva 14-97 százalék jött ki, ami statisztikailag már egyáltalán nem olyan stabil, mint a korábbi 84 százalékos mutató. Akkorra ezt azonban már felkapta a média és világszerte is egyre többen kezdték alkalmazni a kék fényt, mint sikeres megelőző intézkedést.

000train4

Ueda a BBC-nek elmondta, hogy szerinte a fényeknél hatásosabbak a peronokra rögzített műanyagplatformok, amelyek egyfajta kapuként zárják el az utat a szélsebesen érkező vonatok és a peron között. Így az öngyilkossági kísérleteket hatékonyabban előzhetik meg az állomásokon. A kék fény hatásait pedig továbbra is vizsgálják, az eddigi eredmények ugyanis azt mutatják, hogy bár a nyugtató hatás bizonyított, az öngyilkossági kísérlet megakadályozására nem annyira hatékony módszer ez, mint ahogy az korábban elterjedt a köztudatban.

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez