Mit tesz a ruha az emberrel?

Az Egyesült Államok elnöke és a Facebook milliárdos főnöke mindig kék vagy szürke pólóban van- ha ezt megteheti. Miért? Nem olyan ez, mint egy uniformis?

“Több mint egymilliárd embernek tudok segíteni a napi döntéseimmel. Ez fontos. Mit veszek fel? Ez nem fontos. Nem akarom az agyamat fárasztani ilyen kicsi és nem fontos hétköznapi döntésekkel.”- indokolta meg divat döntését Mark Zuckerberg, a Facebook alapító-elnöke, aki több milliárd dolláros vagyonából igazán másképp is öltözködhethe. De nem teszi. Ahogy Obama elnök sem. Úgy öltözködik, mint diák korában- ha nem követel mást a protokoll. Steve Jobs, az Apple nemrég elhunyt vezére, issaye Miyake kapucnis pólójához ragaszkodott akkoris amikor cége az amerikai informatika legsikeresebb óriás vállalata lett. A hoodie divatot teremtett egész Kaliforniában.

Tom Wolfe, a híres újságíró és író a fehér öltöny szerelmese. Illetve rájött arra, hogy a fehér öltöny alkalomadtán pótolja az írót magát. Tudta magáról, hogy pocsék interjú alany. Amikor könyve megjelent, akkor nem kerülhette el a szerzői interjúkat. Amelyek rém rosszul sikerültek, de mégis mindenki róluk beszélt. Ja, az a fehér öltönyös pacák. Az ám a jó fej. Ez volt a tévénézők többségének véleménye a gyenge interjúk után. Tom Wolfe pedig rájött: a ruha jobban eladja a könyvet, mint maga a szerző.

Egy pszichológus elméletet is alapozott az uniformis divatra. A fáradtság faktor elmélet abból indul ki, hogy az emberi agy döntéshozó képessége korlátozott. Ha a hétköznapi döntésekre nem fordítunk sok időt, mert mindig ugyanazt a ruhát hordjuk, ugyanazt fogyasztjuk reggelire stb., akkor több energia marad a fontos dolgokra. A pszichológus professzor hivatkozik William Jamesre, a híres amerikai filozófusra, aki 1887-ben így írt: ha elménket mentesítjük a mindennapos rutin döntések alól, akkor tudjuk csak meg igazán, hogy mire képes az emberi agy.

Obama, Zuckerberg és a többiek tehát nem akarnak túl sok időt fordítani a rutin döntésekre. Azért öltözködnek uniformizáltan, mert meg akarják mutatni a világnak: a fontos döntésekre koncentrálnak, és fütyülnek a divatra, melynek követése túl sok időt és energiát vesz igénybe.

Fotó: Europress/AFP

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez