Brazília nem hirdeti, inkább megvalósítja a déli nyitást

Már nem csak a portugál nyelvterületen nyomulnak a brazil nagyvállalatok.

Az Embraer repülőgépgyártó cég most a Royal Air Maroc-kal épít ki gyümölcsöző kapcsolatokat. Épp most szállítottak le 4 darabot az E-190-es modellből. Ez a 96 férőhelyes gép ideális a közepes távolságokra. Tehát a marokkói társaság nyugat-európai és nyugat-afrikai járatokra egyaránt használhatja őket. De ez a marokkói brazil együttműködés több mint egyszerű vásárlás. Az Embraer most marokkói beszállítókat keres, olyan cégeket, amelyek a brazil gépek afrikai üzemeltetését hosszú távon tudják biztosítani. Az Embraer, amely a Boeing és az Airbus mögött a kanadai Bombardier-val áll állandó versenyben a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártója címért, már régóta jelen van Afrikában. 47 társaság összesen 120 Embraer gépet használ. Afrikában évente 8 százalékkal nő a légi forgalom, ez a piac a 12 ezer embert foglalkoztató Embraer jövője szempontjából létfontosságú. És nem csak a polgári vonalon. Az Embraer Super Tucano nevet viselő könnyű, harci és felderítő gépe után is egyre több afrikai állam érdeklődik. Az Odebrecht építőipari óriás fő tevékenységi területe Angola. Itteni leányvállalata, amely 25 ezer embert foglalkoztat, jelenleg a legnagyobb brazil cég Afrikában. Most például vízi erőművet építenek Angolában, de már több kelet-afrikai országgal megállapodtak hasonló projektekről. Az ugyancsak brazil AGN Bioenergia Mozambikban biomasszából állít elő tiszta energiát és nagy tervei vannak más országokban is. Lula elnöksége idején a Vale vasércbányászati cég és a Petrobras állami olajóriás is nagy üzleteket kötött, ez a két cég most kissé szerényebb szerepet tölt be Afrikában, egyéb helyeken támadt gondjai miatt. De mint arra a Jeune Afrique című lap hosszú cikke rámutat, az otthon növekedési gondokkal vagy a mexikói konkurenciával küszködő Brazil cégeknek ideális terep Afrika. A kiinduló bázis a portugál nyelvű országokban szerzett pozíciókkal már megvan, a továbblépés csak szándék és stratégiai döntés kérdése – írja az Afrikával foglalkozó francia nyelvű hetilap gazdasági elemzője.  (Fotó:AFP)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez