Támogatásháború az amerikai és az Öböl menti légitársaságok között

Most került napvilágra egy régi dokumentum, amely érvet ad az Öböl menti társaságoknak a szubvenciós vitában.

Hónapok óta zajlik az üzengetés, a kölcsönös vádaskodás a három legnagyobb amerikai és az utóbbi években feltűnően sikeres három Öböl menti légitársaság között. A Delta, a United és az American azt állítja, hogy az Emirates, a Qatar Airways és az Etihad az utóbbi tíz évben 45 milliárd dollárnyi illegális állami támogatásban részesült, ezért ilyen versenyképesek. Az Öböl mentiek persze tagadják a vádat, illetve az állami tulajdonban lévő Etihad teljesen jogszerűnek tartja az állami befektetéseket. A három amerikai társaság a washingtoni kormányhoz és a törvényhozáshoz fordult kérve, hogy vizsgálják felül az Öböl menti államokkal fennálló légiközlekedési egyezményeket. Hasonló lépést ette az EU két vezető állama, Németország és Franciaország. A kezdeményezéshez csatlakozott még néhány, nagy légitársaságokat üzemeltető európai állam – Nagy-Britannia kivételével – és az Európai Bizottságot kérték fel jogi ellenlépések kimunkálására. Most új elemmel színesedik a vita. Egy kongresszusi vizsgálat során elő került egy régi amerikai dokumentum.

Ez arról szól, hogy 1918 és 1999 között 155 milliárd dolláros szövetségi támogatást kaptak a nagy amerikai légitársaságok. „Nevetséges 2015-ben őskori leletekre hivatkozni” – reagált a Delta, a United és az American. Nyilatkozatukban azt is kiemelték, hogy a korábbi támogatás elsősorban a repülés és repterek biztonságát szolgáló állami beruházás volt és ez nem vethető össze az Öböl mentiek mai, direkt üzleti támogatásával. A vita tehát folytatódik és közben valóban gyorsabban nő az Öböl menti társaságoknál az utaslétszám, a forgalom és persze a bevétel is. Az Öböl mentiek szerint ez főleg azzal magyarázható, hogy fiatal társaságokról van szó és fiatal a gépparkjuk is, miközben, például a Deltánál, harminc évnél idősebb „repülő roncsokat” használnak.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez