Karrier Program – határon innen és túl

Egy fiatal számára mindenhol – így Magyarországon és Romániában is fontos a sikeres életpálya. A budapesti OK Oktatási Központban bemutatták a magyarországi OTP Fáy András Alapítvány és a romániai Oktatáshoz Való Jog Alapítvány közös, „Karrier Program – Határokon túl” című Erasmus+ projektjét. Ez már a harmadik ilyen rendezvény volt.

A 2015. szeptember 1. és 2017. augusztus 31. között zajló projekt keretében az OTP Fáy András Alapítvány szakemberei kifejlesztették az OK Karrier Programot, mely a mai általános és középiskolás fiatalok munkaerő-piaci lehetőségeinek növelésére nyújt középtávú megoldást. Az OK módszerre épülő innovatív, interaktív és inspiráló tananyag nemcsak a magyarországi, hanem romániai gyerekek és fiatalok számára is elérhető –  az ő szükségleteiket és igényeiket figyelembe véve az év első félévében adaptálták azt az Oktatáshoz Való Jog Alapítvány trénerei.

dscf0050

Mintegy 100 magyar és romániai meghívott vett részt az OK Központban szervezett eseményen, köztük általános és középiskolai tanárok, diákok, szülők, gyermekekkel foglalkozó civil szervezetek, illetve szakmai egyesületek képviselői, újságírók. A délután során – a többi között – mind a két alapítvány szakembereinek, mind a tréningen résztvevő magyarországi és romániai diákoknak a véleményét és beszámolóját is megismerhették.

dscf0058

Dr. Sarkady-Kiss Lilla, az Erasmus+ projekt vezetője szerint a program fontos eredményekkel szolgált a fiatalokat érintő munkanélküliség témájában. A projektben résztvevő fiatalok között is tapasztalható volt az önbizalom hiánya és a menekülés a kockázatos döntések elől. Ráadásul a romániai és magyarországi fiatal generációk problémái és helyzete között is eltérések tapasztalhatók. A cél, hogy a 13-15 éves és a középiskolás generációkat hozzásegítsék a képzésekkel a munkavállalási lehetőségeik javításához.

dscf0005

Vannak különbségek a két ország fiataljai között. Az eltérő helyzet és prioritások alapján adaptálták az OK Központban alkalmazott projekt elemeit, megtartva a fő célokat: a képességek és célok beazonosítására helyezve a hangsúlyt. Megmaradt a szórakoztatva tanítás – tanítva szórakoztatás alapkoncepciója. A kétféle korosztály számára kétféle képzési formát hoztak létre: a 13-15 éveseknek a Karriersuli, a 16-19 éveseknek pedig a Karrieriskola biztosítja a képzési kereteket.

dscf0032

16-16 magyar és 8-8 romániai csoportban folynak a tréningek jelenleg is. A programot és az eddigi eredményeket rendezvényeken mutatják be és rövidesen angol nyelvre is átültetik a tréningek anyagát.

dscf0030

Dr. Fábri György, az ELTE kutatója a felsőoktatási intézmények rangsoráról tartott izgalmas előadást. Vajon, milyen szempontok alapján választanak a fiatalok felsőoktatási intézményt a továbbtanuláskor és segítenek-e a médiában megjelenő rangsorok ebben? Kiderült, hogy a társadalom kétharmada szerint nem túl fontos a diploma a karrierhez, de nagyon szükséges az elhelyezkedéshez. Bár a gazdasági adatok ennek ellentmondani látszanak. „Viszont a diplomások társadalmi tekintélye megmaradt, még ha ez az anyagi sikeresség területén nem is látszik. A diploma mindenképpen növeli a presztizst” – emelte ki  Dr. Fábri György.

dscf0016

A felsőoktatási intézmények rangsorolása a felsőoktatás demokratizálódása, a hallgatói létszám növekedése és az intézmények számának növekedés miatt került előtérbe. „12 ezer egyetem van a világon és közel 5 millió diák tanul külföldön” – mondta kutató. Nekik ezek a listák informálódási lehetőséget jelentenek. Ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy nem szabad a világ vezető egyetemeit mondjuk egy hazai felsőoktatási intézményhez hasonlítani, hiszen annyira mások a lehetőségeik. A Harward Egyetem évente 3 milliárd dollárral gazdálkodik, az egész magyar felsőoktatás költségvetése 250 milliárd forint. Nálunk csak a regionális összehasonlításnak van létjogosultsága – igaz, ebben sem állunk túl jó helyen, ráadásul a hazai felsőoktatásban is érvényesül Budapest dominanciája.

dscf0037

Tompa Tamás mentor a negyedik ipari forradalom által befolyásolt munka világának egyik elengedhetetlen tudáseleméről, a számítógépes programozásról mesélt az érdeklődőknek a „Kódolás – Piacképes tudás a XXI. században” című izgalmas előadásában. Ezt különösen az tette fontos kérdéskörré, hogy ma Magyarországon 20 ezer informatikus hiányzik a munkaerőpiacról.

dscf0065

A rendezvény a közelgő ünnepekre való tekintettel karácsonyi hangulatot idéző Gasztro Klubbal zárult. A sikerét az is jelezte, hogy – mint eddig is – több résztvevő pedagógus már a helyszínen jelezte: a következő félévben több diákcsoportot is szívesen regisztrálnak a karriertréningekre.

Fotó: Konkoly-Thege György

 

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez