Sztrájkoltak az Air France-nál, ahol hat éve nem volt béremelés

Összesen 11 szakszervezet vett részt a munkabeszüntetési akcióban, melyben 6%-os átlagos béremelést követeltek. Ilyen nagy sztrájk 1993 óta nem volt – nyilatkozta büszkén az egyik szakszervezet vezetője a párizsi Le Monde-nak.

Sandrine Techer asszony elmondta, hogy az Air France azt ígérte, csütörtökön a járatok háromnegyede elindul Párizsból, de ez nevetséges. Olyan sokan szüntették be a munkát, hogy komoly volt a felfordulás a világ egyik legnagyobb légitársaságánál. Miért e nagy sztrájk? Mert az Air France nyeresége tavaly több mint 590 millió euró volt! Részt kérünk a tortából – mondta a szakszervezeti vezető.

Az Air France-nál nem felejtik el a dolgozók, hogy hat éve nem volt béremelés és több mint tízezer állás szűnt meg. Egy nagy leépítés során majdnem meglincselték a személyzeti főnököt, aki megtépázva, félmeztelenül távozott a helyszínről. Az ügyből bírósági eljárás is lett. A feldühödött Air France munkatársakat elítélték, de az eset jól mutatta: forrnak az indulatok a világ egyik legnagyobb légitársaságánál. Mit mond erre az Air France vezérkara?

2011 óta most először nyúltunk hozzá a bértáblázathoz – hangsúlyozza Franck Terner vezérigazgató. 200 millió euró kerül a dolgozókhoz. Ha elfogadnánk a 6%-os béremelési követelést, akkor ez még 240 millió eurós kiadást jelentene a cégnek. Ezt nem tudjuk kigazdálkodni – hangsúlyozza a vezérigazgató. Aki arra is rámutat: igaz, hogy az Air France tavalyi nyeresége 590 millió euró volt, de nézzük a vetélytársakat! A Lufthansa kétszer, a British Airways pedig háromszor ekkora nyereséget produkált tavaly. Márpedig ők a legfontosabb vetélytársak Európában. A vezetőség ezért 1%-os béremelést javasolt. Ezt két kis szakszervezet el is fogadta, de a többség nemet mondott: ők sztrájkoltak csütörtökön.

Miért nem jön ki a matek az Air France-nál? A Le Monde-nak nyilatkozó szakszervezeti vezetők egyértelműen a francia államot hibáztatják. Miért? Mert 500 milliós adóval terheli meg az Air France-ot. Ez egymilliárd euróval több, mint a holland KLM adója és lényegesen több, mint amennyi adót a Lufthansa vagy a British Airways fizet. A lecke tehát tulajdonképp Macron elnöknek van feladva: csökkentse az Air France adóját. Csakhogy a francia költségvetés hiánya így is bőven 3% felett van. Macron nem tud és nem is akar adót csökkenteni. Ezt el is mondta Davosban, ahol felrótta Trump amerikai elnöknek a nagy adócsökkentést és a költségvetési hiányt. Franciaország ugyanis fontosnak tartja, hogy az állam gondoskodjon polgárairól, ha azok szegények, öregek vagy betegek. Ehhez pedig sok pénz kell. A jóléti állam drága. Mindez mérsékelten foglalkoztatja az Air France dolgozóit, akik hat éve nem kaptak béremelést. Most sztrájkolnak és nem engednek a követeléseikből: 6%-os átlagos béremelést akarnak. Ha nem kapják meg, akkor újabb sztrájkok várhatók az Air France-nál – legalábbis így nyilatkoztak a szakszervezeti vezetők a párizsi Le Monde-nak.

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez