Sztori-mesélő pólók

Zenét hallgattam évekkel ezelőtt a rádión. A műsort ötpercenként szakították meg azzal, hogy újabb rakéta csapódott be Szderótban. Gondoltam, megnézem a CNN-en és az angol nyelvű oldalakon, mi van. De sehol egy szó sem esett erről. Akkor tudatosult bennem, hogy annak, ahogy a világ látja Izraelt, semmi köze nincs a valósághoz. Gondoltam, elkezdek történeteket mesélni. Olyanokat, amelyek minél több emberhez jutnak el. Pólókon. Az első ilyenen a 15 másodperc felirat állt. Szderót lakóinak ennyi idejük van menedéket találni, ha elindul Gázából egy rakéta – meséli a 34 éves David Kramer a Jerusalem Post újságírójának.

Az első pólót, több mint tíz évvel ezelőtt, egy 11 éves lány története inspirálta. Ella az öccsével tartott hazafelé, amikor megszólalt a sziréna. A 15 másodperc arra volt elég, hogy rávesse magát a testvérére. Egy rakéta tíz méterre csapódott be. A kislány meghalt, a fiú sértetlen maradt. David ezután éveket szánt arra, hogy turistacsoportoknak mesélje el a szderótiak életét. És eladja nekik a sztorira emlékeztető pólót. Az ár ötöde karitatív célra ment. Arra megy ma is. A 15 másodperc sikertörténet, a pénzből dokumentumfilm készül a városról. Már az első évben sok ezer póló fogyott, és az ötletgazda elhatározta: politikával fog foglalkozni, de csak humanitárius és jótékonysági programokban vesz részt, amelyek összekötik, és nem szétválasztják az embereket. 

A következő projekt Ghilad Shalit története volt. A Hamasz által 2006-ban elrabolt közlegényé. Akit még a Vöröskereszt sem kereshetett fel, és aki a szüleivel sem vehette fel a kapcsolatot, nehogy a nyomára bukkanhassanak az izraeliek. És akit aztán öt évvel később több mint ezer bebörtönzött palesztinra cseréltek ki. Nos, a 2009-től gyártott ruhadarabokon Shalit egyik gyerekként írt, békéről szóló novellája volt a motívum: Amikor a cápa először találkozott a hallal. Egy ismert divattervező működött közre, több mint 10 ezer darabot adtak el. Az ötletből azóta jelentős cég nőtt ki. A NU humanitárius és karitatív kampányokhoz tervez pólókat. Ilyen a Ments meg egy gyermekszívet, amelyik izraeli szívműtétekhez segít hozzájutni gyerekeket szerte a világból, vagy az Újítsuk meg Afrikát. Ez utóbbi a napelemek elterjedését támogatja és 300 ezer afrikait segít vízhez és elektromos áramhoz.

A jeruzsálemi üzletben nappal árulnak, este meg tanítanak. Tervezésre és eladásra. Tehetséges fotósokból és tervezőkből áll a stáb, zsidókból és nem zsidókból, izraeliekből és külföldiekből. Ha Jeruzsálemben ma leülsz egy sabbat-asztalhoz, olyan, mintha egy mini-világszervezetben ülnél – mondja. Ez üzleti szempontból is sokat segít: ma a világ 30 országába adnak el. A minap beállított hozzájuk egy amerikai sportcsapat. A következő héten e-mail jött: az egyik fiú arról írt, hogy úgy döntött, Afrikába megy önkéntesnek. Szeretem, hogy be tudjuk kapcsolni a fiatalokat a zsidó jótékonysági projektekbe: ha össze tudom kötni az adományozók új generációját, akkor

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez