Törökország repülő koporsói: F–4 Phantomok

Egy hét alatt három lezuhant gép és hat pilóta halála komoly felháborodást váltott ki Törökországban. A török ellenzéki és kormánysajtó is kiemelten foglalkoznak a témával, s gyakran vadabbnál vadabb összeesküvés-eleméletek kerülnek napvilágra a balesetekkel kapcsolatban.

Március elején a Török Légierő egyik F-4E-2020-as gépét lőtték le egy közös azeri-török hadgyakorlat (Turaz Falcon) során. Pár nappal korábban két török RF-4E Phantom vadászgép zuhant le Törökország déli részén egy éjszakai járőrözés során, s ebben a balesetben négy pilóta vesztette az életét. Azóta a hatóságok megállapították, hogy mindkét incidensért nem a pilóta a felelős: a februári eset során a repülőgépek becsapódtak a hegybe, mivel a műszerek nem jeleztek; a márciusi hadgyakorlat során az F-4E az infravörös csalija rossz szögben aktiválódott és belerepült a hajtóműbe, amitől a gép lezuhant.

A Török Légierő F-4 Phantomja
A török légierő F-4 Phantomja

A török légierő az elmúlt negyven évben 236 darab F-4E-t szerzett be. 2003 óta 14 pilóta halt meg hasonló balesetben és több mint hatvan gép zuhant le. Ezt a repülőgép típust 1996-ban az Egyesült Államokban nyugdíjba küldték és igazából Ankara is sokáig töprengett azon, hogy vajon lecseréljék-e az F-4E vadászgépeket. Helyette viszont inkább 72 darab F-4E felújítása mellett döntöttek, amit Israeli Aerospace Industries (IAI) végzett el Izraelben és Törökországban, s új radarokkal, navigációs programmal, pilótafülkével, infravörös csalikkal, támadórendszerrel és üzemanyagtartályokkal látták el őket. Elméletileg a gépek 6000 órányi repülési időre voltak „biztosítva”, egészen 2020-ig maradhattak volna szolgálatban.

Néhány, főleg az Igazság és Fejlődés Párt (AKP) közeli sajtó az Egyesült Államokat és Izraelt vádolta az incidensekért, mivel Ankara más külpolitikát kezdett el folytatni és “így büntették meg őket ezért”, sőt szóba került a kínai FD-2000 rakétavédelmi rendszertől való “eltántorítás” is. Más lapok arra mutattak rá, hogy az F-4E kapcsolatos balesetek többsége a 2003-as izraeli fejlesztések után következett be, s ezért „szándékos szabotázsról és összeesküvésről” tesznek említést. Ilyenek például: az izraeli programozók felsőbb utasításra rosszul írták meg a szoftvereket, szándékosan nem működött a katapultálás, mert Izrael és Törökország az elmúlt években többször is csúnyán összeveszett és “így bosszulták meg azokat”, valamint az izraeli vezetés összejátszott a török hadvezetéssel, akik tudtak ezekről a szándékos hibákról, de szándékosan nem beszéltek róla, mivel a baleseteket fel akarták használni egy későbbi Erdogan elleni puccs kirobbantására.

Mások a történtekért a pilótákra alacsony képzettségét és a török kormány hadsereg elleni “boszorkányüldözést” és tisztogatásokat okolták. Például az elmúlt években több olyan magas rangú, a török légierőhöz tartozó tábornokot és ezredes tartóztattak le, akik a pilóták kiképzésével, a repülőgépek ellenőrzésével és karbantartásával foglalkoztak, s nem volt senki, aki átvette volna a helyüket. Nagyon sok F-4E-es Phantom oktatópilóta inkább leszerelt és a civil szférában helyezkedett el.

Végül pedig voltak olyanok, akik arról írtak, hogy az egész incidens hátterében török és amerikai hadiipari vállalatok mesterkedései álltak. Ankara ugyanis egyéves gondolkodás után úgy döntött, hogy mintegy 100, az amerikai Lockheed Martin által gyártott F-35 Lightning II, ötödik generációs vadászbombázót vásárol. Csakhogy az üzletet hátráltathatja, hogy török kormány soknak tartja a 16 milliárd dollárnyi összeget és inkább az F-4E és az F-16-as modernizálására helyezné a hangsúlyt. A balesetekre szerintük azért volt szükség, hogy “Ankara biztosan megvásárolja az amerikai gépeket és lemondjon a Phantomok modernizálásról”.

Mindenesetre az incidensek után Ismet Jilmaz török védelmi miniszter bejelentette, hogy „a török lakosság nem bízik többé az F-4-ben és öt éven belül nyugdíjba küldik” a vadászgéptípust.

A kép forrása: Europress/AFP

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez