A brazil ügyészségnek is feltűnt a 900 milliós különbség a Gripeneknél

Feltűnő különbség van a svédek eredeti árajánlata és a tényleges ár között.

Sokáig gondolkodott a brazil légierő vezérkara, hogy milyen típusú új gépeket szerezzen be. Három nagy cég is kínálta a maga portékáját. Az amerikai óriás, a Boeing hadiipari részlege legújabb büszkeségét, az F-18 Super Hornetet ajánlotta. A francia Dassault Aviation a Rafale-okat, a svéd Saab AB pedig a Gripen NG típusú gépeket. Végül a brazil vezérkar és a kormány a svéd ajánlat mellett döntött és 36 darab Gripen szállításáról írták alá a szerződést, az első gépek 2018-ban érkeznek. A brazil sajtónak feltűnt, hogy a tavaly októberben aláírt szerződésben 5,4 milliárd dolláros vételár szerepel, viszont az eredeti, még 2009-ben tett svéd árajánlat csak 4,5 milliárd dollár volt. Most megszólalt az államügyészség szóvivője is: közölte, hogy a testület vizsgálatot indított, mert nekik is gyanús a 900 milliós különbség. A vezérkar szerint a valutaárfolyam változások mellett azért fizettek többet, mert időközben kiegészült a szerződés a pilóták képzéséhez szükséges berendezések vásárlásával is. Ám ezek egyikéről azt írta az egyik brazil lap, hogy nem is alkalmasak a Gripen pilóták képzésére és a speciális berendezéseket majd egy brazil cég gyártja izraeli licenc alapján. Nem Brazília az első ország, ahol a Gripenek vásárlása kapcsán korrupció gyanúja merül fel. De Brazíliának most különösen rosszul jön a Gripen vizsgálat. Hiszen az egész ország gazdasági, sőt már politikai életét is megrendítette a sokmilliárdos Petrobras botrány, amelynek vizsgálatában szinte naponta terelődik a gyanú újabb és újabb szereplőkre, köztük politikusokra is. Igaz, pénzügyi dimenzióiban a Gripen ügy eltörpül az állami olajvállalatnál elkövetett csalásokhoz képest, de erősíti azt a benyomást, hogy Brazíliában mindent átsző a korrupció.   (Fotó:AFP)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez