Air Cocaïne: letartóztatták a Franciaországba szökött pilótákat

A francia hatóságok letartóztatták azt a két francia állampolgárságú pilótát, akik még október 27-én szöktek meg a Dominikai Köztársaságból, ahol kábítószer-csempészet vádjával 20 éves börtönbüntetésnek néztek elébe.

A két pilótát haza érkezésük után alig pár nappal vették őrizetbe a francia hatóságok, kihallgatásuk jelenleg is zajlik. A vádlottak ügyvédjei szerint, védenceik korábban hivatalosan is kérvényezték meghallgatásukat a francia bíróságtól, így letartóztatásuk nem volt indokolt. A Dominikai Köztársaságban 15 hónapos előzetes letartóztatás után, házi őrizetben védekező pilóták a sajtónak elmondták, azért döntöttek a szökés mellett, mert úgy érezték, a karibi ország igazságszolgáltatása nem járt el pártatlanul ügyükben.

Pascal Jean Fauret-et, Bruno Odos-t és másik két francia állampolgárt még 2013-ban tartóztatták le Punta Cana repülőterén, ahol Falcon 50-es repülőgépük fedélzetén 700 kiló kokaint találtak a dominikai drogellenes hatóságok. A repülési terv szerint a gép rakományával a franciaországi Saint Tropez-be tartott, a gyanúsítottak pedig tagadják, hogy tudomásuk lett volna a szállítmány mibenlétéről, mivel kereskedelmi járat lévén nem a pilóták felelőssége a csomagok átvizsgálása.

A filmbeillő szökés részleteiről alig szellőztetett meg valamit a sajtó, annyit azonban tudni lehet, hogy a két pilóta a francia haditengerészet és a hadsereg kötelékében szolgáló “régi bajtársak” segítségével, és a szélsőjobbos Nemzeti Front politikusa, Aymeric Chauprade anyagi támogatásával menekültek a Dominikai Köztársaságból Martinique-re, Franciaország tengerentúli gyarmatára. A francia külügy kategorikusan tagadta, hogy bármi köze lenne a két repülős szökéséhez, és azt is megerősítette, hogy a bevett gyakorlatot követve most sem fognak francia állampolgárokat kiadni egy idegen országnak. Még annak ellenére sem, hogy a Dominikai Köztársaság és Franciaország 2002-ben írt alá megállapodást a két ország bűnüldözési és igazságszolgáltatási együttműködéséről, amelyben a felek kiadatási kötelezettséget is vállaltak.

A dominikai bíróság a franciák angolos távozását követően nemzetközi körözést adott ki a két férfi ellen, a vádat képviselő ügyész hétfői sajtótájékoztatóján elmondta, hogy az ügyészség álláspontja szerint a szökés ténye is a vádlottak bűnösségét támasztja alá.

aircocaine2

Az Air Cocaïne néven elhíresült drog-botrány egyébként számos kényes kérdést is felvet. Tény, hogy bár Fauret és Odos valóban büntetlen előéletű, azonban a Punta Canában letartóztatott harmadik gyanúsítottnak, Alain Castany-nak korábban is meggyűlt a baja a törvénnyel. Castany-t 2002-ben sikkasztás és csalás vádjával 18 hónap börtönre ítélték, illetve arra is fény derült, hogy a magát az ügy során “tartalék pilótaként” feltüntető férfi valójában nem rendelkezett a Falcon 50-es repüléséhez szükséges jogosítványokkal. A negyedik gyanúsítottat, Nicolas Pisapiát ez idáig sem teljesen tisztázott szálak kötik egy bizonyos Franck Colin befektetőhöz, akinek megbízásából Pisapia Ecuadorban és a Dominikai Köztársaságban bonyolított üzleteket. Colin egyébként jelenleg az ügy egyetlen, Franciaországban előzetes letartóztatás alá helyezett vádlottja, akit az ügyészség a transzatlanti drog biznisz értelmi szerzőjeként és a művelet irányítójaként tart számon.

Az immár csak Air Cocaïne néven emlegetett SN-THS francia légitársaság igazgatója, Pierre-Marc Dreyfus-ra már 2013 szeptemberében felfigyeltek a hatóságok, majd rövid úton kábítószer-kereskedelem, bűnszövetkezetben való részvétel és pénzmosás vádjával letartóztatta a rendőrség. A férfi 2014-ben szabadult,  200 000 eurós óvadék kifizetése után. A francia hatóságok 2013-ban Dreyfus-val együtt az SN-THS cégvezetőjét, Fabrice Alcaud-ót is letartóztatták, és akárcsak az igazgató, Alcaud is óvadék ellenében távozhatott a börtönből, és jelenleg szabadlábon várja ügyének tárgyalását.

Érdekes részlet az is, hogy a kihallgatások során Frank Colin által a drogügylet koordinátoraként emlegetett Ali Bouchareb, tisztázatlan körülmények között, alig három hónap börtön után szabadult, annak ellenére, hogy 2014-ben 400 kiló kokainnal kapcsolták le a spanyol hatóságok. Bouchareb szabadlábra helyezése valakinek nagyon fontos lehetett, hiszen a férfit még az előtt szélnek eresztették, hogy az Air Cocaïne ügyet vizsgáló bíró kihallgathatta volna.

Az eljárást vezető Christine Saunier-Ruellan, Marseille-i bírónő, az SN-THS társaság múltját vizsgálva arra is fényt derített, hogy a cég 2012 decembere és 2013 márciusa között több charter járatot bonyolított az egykori francia államfő Nicolás Sarkozy megbízásából. Bár egyelőre semmi sem bizonyítja, hogy az említett repülőutaknak köze lett volna a kábítószer-fuvarokhoz, a bírónő szerint komoly a gyanúja annak, hogy a Sarkozyhez közel álló Stephane Courbit által finanszírozott utakat bűncselekményekből származó forrásokból pénzelték. Az SN-THS ellen indított eljárás azonban 2014 decemberében minden különösebb eredmény nélkül zárult le.

Hivatalosan Sarkozy nem érintett az ügyben, azonban az egykori államfő védője tegnapi nyilatkozatában magyarázatot követelt Saunier-Ruellantól azokra a híresztelésekre, melyek szerint a bíró kérvényezte Sarkozy mobilbeszélgetéseinek tüzetes vizsgálatát.

A drogfogás nyomán a rács mögé került számos dominikai egyenruhás is, valamint azt sem lehet kizárni, hogy a szállítmányokat Franciaországban fogadó személyek is hamarosan előzetes letartóztatásba kerülnek.

Jelenleg nehéz megállapítani, hogy ki és milyen szinten érintett az Air Cocaïne ügyben. A hazaszökött pilóták számára valószínűleg már az is nagy eredmény, hogy amennyiben odahaza is vétkesnek találja őket a bíróság, legalább egy európai börtönben húzhatják le büntetésüket. Nem úgy a Dominikán maradt másik két vádlott, akik helyzetén sokat rontott a pilóták szökése. A súlyos balesetet szenvedett Alain Castany például egészségi állapota romlására hivatkozva minden bizonnyal hiába kérvényezi repatriálását a dominikai bíráktól, és rossz esetben akár 25 évig terjedő büntetésre is számíthat.

Az ítéletük elől Dominikáról Európába menekült pilóták története akár az 1973-ban bemutatott híres francia film, a Pillangó modern kori adaptációjának is beillene. A francia közvélemény ugyanis rövid úton talált párhuzamot Pascal Jean Fauret és Bruno Odos kálváriája, valamint a Francia Guayanán található Ördög-szigetről önerejéből megszökött ártatlan rab, Henri Charriére odisszeája között.

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez