Előre menekül az Uber Kínában – 35 milliárd dolláros üzletről van szó

Az Uber úgy megy el Kínából, hogy marad: bevásárolja magát a nagy vetélytárs hazai vállalkozásba, a Didibe. A Bloomberg hírügynökség értesülése szerint a komplex üzletet már tető alá hozták, de még nem kívánják nyilvánosságra hozni, mert nem minden részlet tisztázott.

Az amerikai óriás eddig késhegyig menő harcot folytatott a kínai vállalkozókkal – kétes eredménnyel. Az óriási piacon egyelőre egyikünk sem tud profitot termelni – állapította meg az Uber alapítója. Travis Kalanick a blogjában kifejtette: megtanulta azt üzletemberként, hogy a fejére éppúgy hallgasson, mint a szívére. Ezért úgy döntött, hogy versengés helyett lepaktál a fő vetélytárssal, a Didi Chuxinggel.

A paktum látszólag egy amerikai-kínai megállapodás, de korántsem csak arról van szó, hogy az Uber 20%-os részesedést szerez a vetélytárs vállalkozásban, és cserébe hamarosan kivonul a kínai piacról. Az Uber tőkéjében ugyanis már benne van a kínai Google, a Baidu. A Didi pedig olyan támogatókra számíthat az Alibaba és a Tencent kínai multik mellett, mint az Apple. Az amerikai informatikai óriás egymilliárd dollárral szállt be a kínai cégbe. Most a Didi ugyancsak egymilliárd dollárral részesedik majd az Uber tőkéjéből. A komplex üzlet értéke csekély 35 milliárd dollár.

A kínai piac jó ismerői szerint az Uber helyesen döntött azzal, hogy nem versenyez tovább kínai vetélytársával a hazai piacon. Kínában ugyanis a hazai pálya a hazai vállalkozók fele lejt, és nagyon ritka az a külföldi cég, amely ellensúlyozni tudná a kapcsolati hálót, mely létfontosságú a Mennyei Birodalomban. A Bloomberg emlékeztet a Yahoora, amely ugyanígy feladta kínai vállalkozását, de cserébe részt kapott az Alibaba tőkéjében. A kínai internetes cég világsztár lett, és a Yahoo szépen profitált ebből. Minden bizonnyal az Uber is ezzel számol. Egyelőre azért nem adja fel a saját alkalmazását sem Kínában, de hosszú távon a közös üzletben gondolkodik a nagy vetélytárssal, Didivel, mely a hazai piacon verhetetlennek látszik.

Kép: flickr

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez