Keresztények Indiában

A Magyar Indiai Baráti Társaság egyik februári programjának vendége a 11 éve Magyarországon élő indiai származású katolikus szerzetes Benvin Sebastian Madassery atya volt. Kerala államban született, katolikus családban nevelkedett és jelenleg a Pápai Missziós Művek magyarországi igazgatója, vatikáni missziós felelős. A Nemzetek Házában megtartott rendezvényen többek közt beszélt idekerüléséről, az indiai kereszténység kialakulásáról és arról, hogy napjainkban az indiaiak hogyan élik meg vallásukat.

A Kereszténységet Indiában Tamás apostol alapította. A szír-malankár katolikus egyház a legrégebbi közel kétezer éves keresztény egyház Indiában. A keresztény hit legelőször Délnyugat-Indiában terjedt el, és ma is ott a legelterjedtebb a kereszténység Indiában. Tamás apostol igehirdetése alapján létrejött szír-malankár katolikus egyház a keleti szír hagyományt követte a káld liturgiát. A Tamás-keresztényeknek is nevezettek újabb keresztény hatást kaptak a portugál felfedezők által érkezett misszionáriusoktól.Vasco da Gama nesztoriánus nézeteket valló keresztényeket talált itt. Portugál hatásra vált ki és alakult meg a szír-malabár katolikus egyház 1663-ban – amely sajnos erőszakos elemeket is hozott. Központjuk Goa városa volt. A hollandok legyőzik a portugálokat, és Jeruzsálemből elhozzák Mar Gregoriosz püspököt, aki nyugati szír ritusú egyház vezető volt. Ez az eset okozta a megosztottságot Indiában a nyugati és keleti szír rítusok között. Az évszázadok során nem volt összhang a katolikus nézetekkel, azonban a 20 században elkezdődött párbeszéd, melyet az indiaiak részéről Ivanios érsek kezdett el 1930-ban. Arra vezettek a megbeszélések, hogy a Szentszék felállította az indiai egyház katolikus hierarchiáját. Majd 2005-ben II. János Pál pápa nagyérsekség rangjára emelte.

Az indiai mély vallásosság különösen fontosnak tartja a nyugati államok kereszténység lelkületének összehasonlítását az indiai keresztényekével, melyből következtetéseket vonnak le. Az indiaiak azt figyelték meg, hogy sok a nyugati világban a névleges keresztény, akik mindennapjaikban a gyakorlatban nem élik meg vallásukat. A gyermekek otthon tanulnak meg imádkozni, és minden keresztény otthonában imaszobát tartanak fenn. A szenvedélyek elterjedése kisebb Indiában, és elképzelhetetlen, hogy a hívő ne legyen ott a vasárnapi misén. Mahátma Gandhi és Teréz anya kijelentései illetve tevékenységei a 20. században közelebb hozták Indiában a keresztény szellemiség megértését. Ghandi tett olyan kijelentést, hogyha a nyugati keresztények úgy élnének mint Jézus, akkor egész India keresztény lenne. A 21 század önállósága és a római pápa fennhatósága alá kerülés lendületet adott az indiaiaknak. Különösen Kerala tartományban tevékenykednek. Karitatív munkában oktatnak, kórházat tartanak fenn azok számára akikkel senki sem törődik a TBC-seknek, AIDS-ben szenvedőknek, árvaházakat, menhelyeket a hajléktalanoknak és testi fogyatékosok számára tartanak fenn. Az itt élők legnagyobb ellensége a hindu fundamentalizmus. 1950-ben elfogadták azt az alkotmányt ami vallásszabadságot hirdet. Ennek ellenére a 28 államból némelyek hoztak olyan szabályokat amivel pénzbírsággal, vagy börtönbüntetéssel büntetik azokat, akik áttérnek a hinduról egy másik vallásra. Másrészről szabadon sugározhat TV adásokat. Az egyik ilyen Tv az indiai AngelTV. India 2 százaléka tekinthető kereszténynek. Ez azt jelenti, hogy 1,2 milliárd indiaiból 20 – 25 millió. 8 millió ebből a régi gyökerű és 18 millió az újabban megtérítettek száma. Ez utóbbiakban található a római katolikusok és a protestánsok is. A régi vallásúakból 30 000 maradt nesztoriánus (akik nem fogadják el Isten anyjának Szűz Máriát.)

 [widgetkit id=10]

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez