Panama-csatorna: nem üres ígéret a bővítés

Csak jövőre fejeződik be a vízi út fejlesztésének most zajló fázisa, de már napirendre került a „hogyan tovább”.

Nagyjából egy év múlva kell átadni a bővülő Panama-csatorna forgalmát jelentős mértékben növelő új rakodó blokkot. Ez a technika legújabb vívmányait testesíti meg, 22 emeletes lesz, tehát a jelenleg létező legnagyobb teherhajókat is kit tudja szolgálni. A most zajló projektet alapvetően két nagy cég, egy olasz és egy spanyol valósítja meg, kb. 5 és fél milliárd dollárból. Ha ez elkészül, három nagy kikötői blokk bonyolítja majd a ki-be rakodást. De 2016 áprilisa, amikor a most zajló bővítés befejeződik, szinte már a jelen. Tehát Jorge Quijanót, a Panama Canal Authority vezetőjét már a távolabbi jövő foglalkoztatja. A Reutersnek elmondta, hogy amikor az USA nyugati parti kikötőiben nemrég sztrájkoltak a dokkmunkások, négy százalékkal megugrott a Panama-csatorna forgalma. Ez csak egy jel a sok közül, hogy a jövőben még több hajó jön majd erre – véli Quijano. Nicaraguában elkezdődött a konkurens csatorna építése, de ez az 50 milliárd dollárosra becsült beruházás nem csak Jorge Quijano szerint rizikós. Ott egy tapasztalatlan kínai cég a kivitelező, ráadásul a környezetvédők vehemensen támadják a projektet. Quijano nemcsak álmodozik a Panama-csatorna további bővítéséről. Már konzultált egy nagyon nagy és tekintélyes kínai céggel az új, negyedik rakodó blokk megépítéséről. Ennek költségei 17 milliárd dollárra rúghatnak és a kínaiak érdeklődése komoly, mondja Jorge Quijano, aki szerint a finanszírozás kötvénykibocsátással lehet majd elősegíteni, de addigra már komoly beruházási tartalékokat halmozhat fel Panama-csatornát üzemeltető hatóság a jövőre megvalósuló bővítésből. Végül Jorge Quijano egy földrajzilag távoli hasonlattal illusztrálja, hogy terve nem túl merész álom. Szerinte ugyanis csak ezzel a jövőbeli bővítéssel érhető majd el, hogy a Panama-csatorna forgalma elérje a jelenleg ugyancsak gigantikus bővítés előtt álló Szuezi-csatorna forgalmát. (Fotó:AFP)

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez