“Fizess, vagy rosszat írunk rólad”

200-300 ezer jüanos hirdetést kértek egy üzleti honlap újságírói Kínában. Ha a cég nem fizette ki a 32-50 ezer dollárt, akkor olyan cikkek jelentek meg róla, melyek üzleti kárt okoztak neki. A honlap nyolc munkatársát letartóztatták. A vád zsarolás.

 

 

 

 

Narancssárga börtönöltözetben “nyilatkoztak” az előzetesben ülő újságírók arról a gyakorlatról, mely állítólag eléggé elterjedt a világ második legnagyobb gazdaságában.

Mi volt a módszerük? Két PR céget felbéreltek, hogy állítsanak össze listát azokról a cégekről, melyek üzleti problémákkal küzdenek, vagy valamilyen nagy dobásra készülnek, vagyis nagyon fontos számukra, hogy ki jelenik meg egy olyan befolyásos honlapon, mint a 21. századi Herald, melynek központja Kantonban van.

A szóbanforgó céghez beállított egy-egy újságíró kíméletlen tényfeltáró cikkel. Megkérdezte a cég vezetőit, hogy mennyit ér meg nekik, ha a cikk nem jelenik meg? A cégek többsége igent mondott. 2010 óta működött ez a rendszer, amely egy lefogott újságíró szerint teljesen elterjedt a kínai üzleti sajtóban. Később azt az újítást vezették be, hogy nem pénzt kértek, hanem hirdetést. Ez ugyanis jobban elfedte a zsarolás kínos nyomait.

Külön részleg foglalkozott azokkal a vállalkozásokkal, melyek a tőzsdére akarták vinni a részvényeiket. Egy-egy ilyen részvénykibocsájtás valóságos aranybánya volt a gazdasági honlap számára. Ilyenkor ugyanis nagyon rosszul jöhet egy tényfeltáró cikk, mely elriasztja a potenciális részvényeseket. A megzsarolt cégek tehát fizettek. A csaknem négy év alatt sok-sok millió jüan cserélt így gazdát.

“A rossz hír nem hír”- ezt az elvet vezették be a leleményes honlap főnökei, akik korábban az egyik legjobb leleplező információs orgánumot vezették. Most tördelik a kezüket és közlik: semmit sem tudtak az egészről. Mindez része a nagy korrupcióellenes kampánynak, amely immár a sajtót is elérte Kínában.

Már a közszolgálat sem tabu. Egy sztárműsorvezetőt elvittek a rendőrök, mert megvesztegetési pénzt kért és kapott. Kevesen hiszik persze, hogy a kampány kiirtja a korrupciót Kínában, de a méreteit csökkentheti. Aki pedig áldozatul esik a nagy tisztogatásnak, az igen súlyos büntetésre számíthat. Nem ritka a halálbüntetés sem, melyet általában életfogytiglanra változtatnak Kínában, ahol ezúttal zsaroló újságírók buktak le, mert pénzért csak jót írtak a cégekről.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez