Halallal (is) igyekszik vonzóvá válni Japán

Amikor a friss diplomás Rafidah Abd Rahim tavaly Szingapúrból Japánba utazott, nagyon megkönnyebbült, amikor látta, hogy a szigetországban mennyi lehetőség adott a muszlim életmódhoz. Például vannak halal ételek, és könnyen lehet imaszobát is találni.

A „halal” fogalma az Iszlám jog szerint azt jelenti: megengedett, törvényes. A hithű muszlimok csak az iszlám vallás által megengedett ételeket fogyasztják. Tisztátalan a vér, a döghús, a sertéshús, illetve minden olyan állat, melynek karma van, illetve amely húst eszik. Az alkoholos italok, és mindenféle részegítő szer, a ragadozó állatok és madarak, illetve minden, ezekkel vagy ezek származékaival szennyezett élelmiszer. Ezek a dolgok a „haram”, vagyis tiltott kategóriába tartoznak. 

Rafidah Japánban rátalált a tokiói Sakura House-ra: ez egy muszlim-barát hostel, a nők és a férfiak különböző emeleteken laknak. A közelében pedig halal étterem található, és gyalog is elérhető a Tokyo Camii mecset. Az is feltűnt a férfinak, hogy sok különböző étterem van, amely halal ételt kínál.

Mindig sikerült valamit választanom a legtöbb helyen”- mondja. „Mivel nem tudtam autentikus ramen-t enni (japán leveskülönlegesség), mert abban gyakran sertéshús van, a vegetáriánus változatát kértem.”

Mivel összességében a turizmus folyamatosan növekszik, elsődlegesen azért, mert Tokió ad otthont a 2020-as olimpiai és paralimpiai játékoknak, az országban egyre több erőfeszítést tesznek, hogy erősítsék a halal-barát idegenforgalmat is.

Egy szingapúri székhelyű utazási cég, a CrescentRating kifejezetten azokra a nem-muszlim országokra állt rá, ahol keményen dolgoznak azért, hogy vonzzák a turistákat. „Az olyan országok, mint Japán, Tajvan, Dél-Korea valóban célországok a délkelet-ázsiai turizmusban”- mondja Fazal Bahardeen, a CrescentRating alapítója és vezérigazgatója. „Japán áll a csúcson, ott a muszlimok számára széles körben elérhető minden, ami az életmódjukhoz és az étkezésikhez kell”- tette hozzá Bahardeen.

SONY DSC

Úticél: Japán

A Japánba utazó muszlimok száma az előrejelzések szerint több mint háromszorosára fog nőni 2020-ra. 2013-ban  300 ezer muszlim turista látogatott az országba. Ez a szám elérheti az 1 milliót 2020-ra. A CrescentRating szerint 2004 és 2013 között a muszlim látogatók számának növekedési üteme 7,2% volt éves szinten. A legnagyobb növekedési ráta 2012-ben volt: 47%, utána 2013-ban 29%.

Bahardeen ezt a növekedést a japán utazási iparág növekvő erőfeszítéseinek tulajdonítja, mert a szigetország jól fedezi a mohamedán utazók szükségleteit, és megnyitotta a vízummentes utazás lehetőségét az indonézek, malájok és a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetsége (ASEAN) más tagországainak polgárai előtt.

„Még 1 millió látogató is csupán 5 százaléka az összes látogatónak Japánban. Globálisan a muszlim utazási piac körülbelül 13,5% lesz 2020-ban. Ilyen módon Japán számára még mindig óriási potenciált jelent ez az utazási szegmens”- mondja Bahardeen.

A japán kormány és a magánszektor is arra törekszik, hogy fejlődjön ez az ágazat. Egyre több városban jönnek létre olyan létesítmények, szolgáltatás-fejlesztések, amik ezt a szegmenst vonzzák. Ez összhangban van egy nagyobb tendenciával: a CrescentRating kutatása szerint a nem-muszlim úticélok gyorsan nőnek a muszlim nyaralók körében.

A növekvő fogyasztói csoportban a gyorsan növekvő gazdasággal bíró országok vannak jelen: olyanok, mint Indonézia, Malajzia, Törökország és a Perzsa-öböl menti arab államok. Ők gerjesztik a keresletet Ázsiában az iszlám ételekre és szolgáltatásokra. A CrescentRating felmérése megmutatja, hogy a képzett muszlim fiatalok körében egyre inkább nő a hajlandóság az utazásra. Ez azt jelenti, hogy az utazás és vendéglátás területén az egyik legnagyobb mozgatórugó a muzulmán fogyasztói piac.

TokyoHalal

Halal minősítéssel

Japán különösen nagy figyelmet fordít a muszlim turizmusra, és annak üzleti lehetőségeire. A TFK Corporation, egy légi étkeztetéssel foglalkozó társaság az egyik példa arra, hogy az utazási iparágban nagyobb figyelmet kell fordítani a muszlim piacra. Tavaly ősszel a cég megszerezte a halal tanúsítványt a fedélzeti étkeztetéshez. A cég állítólag 60 millió jent (több mint 130 millió forint) költött, hogy bővítse a Narita Nemzetközi Repülőtér helyiségeit az új berendezésekkel, és meg tudjon felelni az egyre növekvő keresletnek a halal ételek iránt.

Egyéb példa is akad. Az éttermek és büfék hirdetésein jól látható a halal tanúsítvány. A hidzsáb (női fejkendő) megtalálható a japán boltokban. A nagy bevásárlónegyedben, Tokió Sindzsuku kerületében, a Takasimaja áruházban található egy imaterem, ahol van lehetőség rituális mosásra is, és egy nyíl mutat Mekka, az iszlám hit legszentebb városa felé. Fukuoka városa tanácsadókat vett fel, hogy megtudja: hogyan válhat muszlim-barát várossá. Japán egyébként azt is reméli, hogy ez változást hozhat a japán turizmusba, amely már régóta függ a kínai, tajvani, és dél-koreai turistáktól.

A globális piacot tekintve a halal termékek és egyéb szolgáltatások 2014-ben – beleértve az élelmiszereket, kozmetikumokat, utazást és turizmust, olyan pénzügyi termékeket, mint a saría-kompatibilis bankkártya – becslések szerint 1,62 billió dolláros piacot jelentettek. Ez várhatóan 2018-ra eléri a 2,47 billiót, a DinarStandard és Thomson Reuters stratégiai és kutatási tanácsadó cégek szerint.

A hitelkártya-óriások, mint a MasterCard és a Visa valósággal versengenek a saría-kompatibilis kamatmentes hitelkártyák piacáért. (Saría-kompatibilis pénzügyi termékekre tilos kamatot felszámolni.)

Japán egyébként mintegy 100 ezer muszlimnak ad otthont, akiknek tizede őshonos japán – a CrescentRating szerint. Sőt, az iszlám modern történelme Japánban a 19. század végére nyúlik vissza, amikor a japánok felvették a kapcsolatot indonézekkel, akik brit és holland hajókon szolgáltak Japán partjainál. Később, az 1870-es években elkészült a japán nyelvű fordítása Mohamed életrajzának, ami nagyban segítette az iszlám elterjedését az egész országban.

jpnhal

Növekedési területek

A világ muszlim lakossága 1,6 milliárd, és rendíthetetlenül növekszik. A Pew kutatóközpont szerint 2030-ra a világ népességének 26,5 százalékát teszi majd ki. Ezek a számok jót jelentenek Japánnak, ahol a japán Halal Egyesület halal-barátságra törekszik. Számukra ez egy kiváló üzleti lehetőség.

„A halal ágazatból nem csak muszlimok részesülnek”- olvasható az egyesület honlapján.

Bilal Atalay, a tokiói Camii és török Kulturális Központ szóvivője elmondta: az ágazat továbbra is növekszik Japánban, ahol a halal tanúsítvánnyal rendelkező szervezetek és vállalkozások versenyeznek egymással a kereslet kielégítése érdekében. Ez a halal-barát tevékenység sokak szerint izgalmas kulináris és egyéb lehetőségek új hullámát eredményezheti Japánban.

muslimsinj

(Visited 3 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez