Miért a dél-koreai repterek a legjobbak ?
A dél-koreai repülőterek elsöprő győzelmet arattak idén. Az éves ázsiai Airport Efficiency Excellence Award (AEEA) díjait azon repterek kapják, melyeket a legkiválóbbnak tartanak. Idén az elsők között több dél-koreai reptér szerepelt.
Az Légiközlekedési Kutatóintézet által kiosztott éves ázsiai repterek kiváló hatékonyság rangsorában több dél-koreai reptér is szerepel. Az összes díjazott közül a legjobbnak ítélt reptér a Csedzsu-szigeti reptér lett, második helyre került a Gimhae, a negyedik helyen pedig a Gimpo-i reptér végzett. Az Incshon Nemzetközi Repülőtér a hetedik helyre került.
Tavaly is ezek a repterek voltak a vezetők Ázsiában. Akkor Gimhae és Csedzsu lett az első és a második, a Gimpo és Inchon az ötödik és a hatodik. Az idei verseny harmadik helyezettje A Hongkongi Nemzetközi Repülőtér lett, míg a Haikou Meilan (szintén kínai) Nemzetközi Repülőtér az ötödik. A szingapúri Changi Airport a nyolcadik lett.
◆ Szolgáltatás és biztonság
Hasonló eredmény született a 2015-ös Reptér Szolgáltatás Minőség (ASQ) felmérésén is, melyet a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa ismertetett májusban. Itt az ügyfelek elégedettségi szintje alapján rangsorolták a reptereket. Inchon itt is megtartotta a vezető helyét 10 egymást követő évben, miközben a Gimpo tartja a vezetést ötödik éve a közepes méretű repterek között.
Míg az AEEA elsősorban a hatékonyságra és a termelékenységre összpontosít a rangsorolásnál, és szakértők értékelik a reptereket, addig az ASQ esetében az ügyfelek elégedettségét veszik figyelembe. A koreai repülőterek a biztonság tekintetében is magas pontszámot kaptak. A Nemzetközi Civil Repülési szervezet szerint 98,59%-os a hatékonyság és a biztonság mértéke Koreában. Ezzel a második a világon. Az első helyen az Egyesült Arab Emírségek áll, akik 98,86%-kal büszkélkedhetnek.
2001-es megnyitása óta az Inchon Nemzetközi Repülőtér nem számolt el veszteségeket.
Bevándorlás és díjak
A siker egyik kulcsa, hogy Korea gyorsan kezeli az induló és érkező utasokat. Inchonban átlagosan 11 percbe telik csekkolni az érkező utasokat, és 19 percbe az indulókat. Az elveszett csomagok aránya 0,7/100 ezer csomag, szemben a világátlaggal, ami 14,6.
Az olcsó díjak miatt a koreai repterek több légitársaságot és utast vonzanak. A repterek költsége itt mindegy 30-70 százaléka más ázsiai repterek költségeinek. Csedzsu reptere például 2003-ban befagyasztotta az utazási költségeket, és nem emelte azokat 8 évig. A sziget reptere a vízummentességet is kihasználta, a mentesség ugyanis a kínaiakra is érvényes, így a kínai turisták száma 182.304-re nőtt 2010-ben, és 913.271 volt 2014-ben.
A Csedzsu repülőtér növekedési üteme 2011 és 2012 között 23 százalékkal emelkedett, ezzel a legmagasabb is Ázsiában. Az átlagos növekedés 6,5%.
Egy repülésszakértő azt mondja: „arra számítok, hogy egyre többen fogják igénybe venni a koreai repülőtereket az utasok, különösen a kínaiak. Így az országnak el kell majd gondolkoznia azon, hogy hogyan lehet fenntartani a jelenlegi szolgáltatási színvonalat és biztonságot?”