Jackie Chan átok, ha márkáról van szó
Híres és tehetséges színészként Jackie Chant számos cég kérte fel, hogy legyen termékének reklámarca. Most azzal vádolják: ő maga átok a cégekre nézve.
Mindössze egyetlen iparmágnás védelmezi Jackie Chant, akit azzal vádolnak, hogy inkább átok a cégekre nézve, mintsem márkaképviselő, vagy reklámarc. Mint kiderült, azok a cégek, melyek termékét a színész promótálta, mind megbuktak.
Dong Mingzhu, aki egy kínai háztartási készülékeket gyártó cég elnöke, Pekingben arról beszélt, hogy a színész munkája nem árt az üzletnek.
„Két évig képviselte a cégüket, és nem mentünk tönkre” – mondta. „Tudom, hogy néhány vállalat azt állítja: Jackie közreműködése megölte a vállalkozásukat, de szerintem nem ezen múlik, hogy egy cég életben marad vagy sem” -tette hozzá.
Dong felszólalását követően a kínai média felkapta az ügyet, és megírták, hogy a Kínában és az egész világon jól ismert filmsztár évek óta népszerű reklámarca és szóvivője bizonyos termékeknek, így DVD lejátszóknak, samponoknak vagy autóknak. Úgy tűnik azonban, hogy Chan nem hozta meg a várt sikert a vállalkozásoknak, szemben népszerű filmjeivel.
Az egyik releváns példa a Bawang, egy gyógynövényalapú sampon és hajápolási márka, melyet Channel először 2008-ban kezdtek hirdetni. 2010-ben a Next Magazin azt állította, hogy a termék rákot okozhat, így az értékesítés jelentősen visszaesett. Bár a Bawang és a kínai állami élelmiszer- és gyógyszeripari felügyelet is tagadta a vádakat, a cég azóta is haldoklik.
2011-ben a Synear nevű élelmiszergyártónak, amely sós és nyálkás édes gombócokat készít, egyik termékét teljesen eltüntették a boltok polcairól, mivel fájdalmas bőrfertőzést okozó baktériumot találtak benne. A cég termékeit szintén Chan promótálta.
A japán autógyár, a Mitsubishi – melyet Kínában évek óta képvisel Chan – februárban bejelentette, hogy több mint 23 ezer autót hív vissza, mivel gondok voltak a légzsákokkal.
Még az 1990-es években Chant egy számítógép-fejlesztő cég is alkalmazta – a vállalat azóta négy részre szakadt.
Úgy tűnik, miközben Chan filmes sikerei 60-on felül is kitartanak, reklámozni már nem hívják őt. Az egyetlen cég, mely nem dőlt be munkája után, az Dong Mingzhu cége.
Jackie Chan egyébként nemcsak márkákhoz, de számos kezdeményezéshez is adta már a nevét és az arcát. Itt nagyobbak a sikerei: 2004 óta az UNICEF jószolgálati nagykövete, felszólalt a természetvédelem mellett és az állatkínzás ellen, számos természeti katasztrófa után segített pénzt gyűjteni a károsultak javára, például a kínai árvizek és a 2004-es indonéziai cunami után is. 2006 júniusában pedig bejelentette, hogy halála után vagyona felét jótékonysági célokra hagyja, Warren Buffett és Bill Gates példájából kiindulva. Rendszeres támogatója az iskoláknak, az árva és beteg gyermekeknek is.
Valamiért csak a termékképviselet az, ami nem megy.