Gigászok háborúja: 9 milliárdért vett Mercedes részvényt egy kínai cég, hogy bírja a versenyt

Az elektromos és sofőr nélküli autók piacán csak nagyon kevés cég marad versenyben, és a kínaiak büszkesége, a Geely ezek közé akar tartozni. Li Sufu elnök úgy véli, hogy a gigászok háborúja kezdődik a jövő piacán, ahol az Egyesült Államokban a Tesla, a Google és az Uber van elől. Európában a Mercedes áll az élen az új technológiában, mely minden bizonnyal legyőzi a régit.

Kezdetben Li Sufu együttműködést ajánlott a Mercedesnek, mely elutasította azt. A Geely ugyanis korábban felvásárolta a svéd Volvót és a tapasztalatok vegyesek. Az elutasítást látva a kínaiak mosolyoffenzívába kezdtek.

A Bochum városában nemrég megrendezett német autós szimpózium keretében Li Sufu elnök videóban vázolta fel a Geely elképzeléseit és bókolt az európai technológia előtt. A kínaiak konkrét terveket is ismertettek a szakértő publikummal. Erre a feladatra persze a leginkább megfelelő embert találták meg. Carl-Peter Forster nem is oly rég még az Opel főnöke volt, ma a Geely igazgató tanácsának tagja! Közben egy ideig a BMW igazgató tanácsában töltötte be ugyanezt a szerepet. Carl-Peter Forster szakmai beszámolója meggyőző volt Bochumban, de éreztették a kínaiakkal: az együttműködéshez akkor vezet út, ha jelentős pénzt betesznek a Mercedes részvényekbe. A kínaiak erre új részvények kibocsátását javasolták a németeknek, akik nemet mondtak, a régi befektetők érdekeire hivatkozva. Sebaj – gondolta Li Sufu mester és a piacon szépen lassan bevásárolt. Kilenc milliárd dollárért megszerezte a Mercedes részvényeinek csaknem tíz százalékát. Egészen pontosan 9,69%-ot – számol be a Reuters hírügynökség.

Mit szólt mindehhez a Mercedes, amely büszke évszázados múltjára? Örülünk annak, hogy egy tekintélyes cég komoly összeget fektetett be a Mercedes jövőjébe. Li Sufu elnököt különösen sokra tartjuk mint szakmai befektetőt. Vagyis a kínaiak mosolyoffenzívája célhoz ért – persze ehhez kellett 9 milliárd dollár is. A Mercedes befektetés mindenképp jó üzletnek látszik, de problémákat is okoz, hiszen mind a németek, mind pedig a Volvo nagy teherautógyártó. A Volvo Trucks is Geely érdekeltség, ezért felmerülhetnek érdekellentétek.

Brüsszelben a versenybiztos is kíváncsiskodhat: valamiféle kartell nem jön-e így létre a teherautók piacán? Kínában sem problémamentes az ügy, hiszen a Mercedes már gyárt ott elektromos autókat. Partnere a BAIC motor. A Mercedes rögtön tudatta: függetlenül a Geely részvényvásárlásától, folytatja az elektromos autók gyártását eddigi partnerével Kínában. Ahol ezek az autók kiemelt kormányzati támogatást élveznek, mert a nagyvárosokban alig lehet levegőt venni.

Kína nemcsak hogy a világ jelenleg is legnagyobb autós piaca, de az elektromos autók terén szinte kielégíthetetlennek tűnik az igény. Erre mozdult rá Li Sufu elnök, aki ily módon megspórolta a költséges technológiai fejlesztést. Az sem kerülte el a kínaiak figyelmét, hogy a Renault-Nissan is részvénypakettet szerzett a Mercedesben. Carlos Ghosn elnök vezérigazgatónak pontosan ugyanolyan céljai lehetnek, mint Li Sufu-nak, a Geely első emberének: állva maradni az elektromos és önvezérelt autók globális piacán, ahol a hatalmas költségek és a nagy kockázat miatt csak nagyon kevés cég képes boldogulni. A kínaiak mindenképp közöttük akarnak lenni – ezért vásárolt a Geely Mercedes részvényeket 9 milliárd dollárért.

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez