Mennyivel tartozik a BP a mexikói halászoknak?

A kérdést talán úgy sem volna hibás feltenni, hogy mennyivel tartozik a BP Mexikónak?. 2010-ben ugyanis a British Petroleum tulajdonában álló Deepwater Horizon fúrótornyon történt baleset nyomán 86 napon keresztül, napi 35-60 ezer hordó olaj ömlött a Mexikói-öböl vízébe, a történelem egyik legsúlyosabb mélytengeri ökológiai katasztrófáját okozva.

Később a BP vezetősége, legalábbis egy észak-amerikai bíróság előtt töredelmesen elismerte, hogy a balesetet követő kármentés során több esetben is hanyagul jártak el, következésképpen pedig több millió dollárral kártalanították az USA őket perlő halászait. A gond azonban az, hogy az olajfoltok a bírósági ítéletekkel szemben nem ismernek országhatárokat.

Röviddel a katasztrófa után Puerto Progreso mexikói halászfalvának lakói egy északról érkező hatalmas fekete foltra lettek figyelmesek a tenger felszínén. Elpusztult halak millióit sodorták délnek az áramlatok, nyomukban pedig a Deepwater Horizonról származó nyersolaj festette feketére a Karib-tenger kék vizét.

Puerto Progresóban hamarosan befellegzett a halászoknak és a halászatnak is – a BP által az olajszennyezés felszámolására a tengerbe juttatott mikroorganizmusok nem bontották le az olajat, amely lassan a fenékre süllyedve tovább rombolta az élőhelyeket.

A napi betevőjüktől és életformájuktól megfosztott mexikói halászok – északi kollégáikhoz hasonlóan – szintén jogi úton kerestek valamiféle kártérítést, azonban míg az USA-ban több millió dollárt osztott szét a BP, addig a mexikóiak keresetét elutasította a bíróság. Enrique Peña Nieto kormányának javára legyen mondva, hogy 2013-ban egy újabb szövetségi vizsgálat lefolytatását kezdeményezte, amely a Mexikói-öböl 25 000 érintett halásza és több száz egyéni károsult ügyét is képviseli most egy luisianai bíróságon.

A mexikói Alberto Lozano ügyvéd – akinek cége egyébként mindenféle anyagi ellenszolgáltatás nélkül nyújt jogi segítséget a yucatáni halászoknak – elmondta, hogy a Deepwater Horizon tragédiája nyomán Tamaulipas, Veracruz, Tabasco és Campeche, sőt Quintana Roo partjai is súlyosan szennyeződtek. A mexikóiak most legalább fejenként 50 000 dolláros kártérítést követelnek a BP-től, amely összeg egyébként jóval alatta marad az Egyesült Államokban kifizetett summáknak.

A BP által okozott valós károkat azonban még felmérni is nehéz, hiszen a festői partokon ma, 5 évvel a katasztrófa után a kagylókat továbbra is furcsa barna réteg fedi, belsejük pedig félreismerhetetlen üzemanyagszagot áraszt. Az apró halászfalvak kikötőiből generációk óta kifutó csónakok a mólók mellett rostokolnak, gazdáik pedig tisztes megélhetés hiányában lassan, de biztosan a nagyvárosok szegényeinek sorát gyarapítják, mivel a térségben 60%-kal esett vissza a fogás. A környék büszkeségét jelentő ízletes tenger gyümölcsei pedig mára egy apokalipszis előtti világ szép emlékei csupán.(Fotó:AFP)

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez