Még el sem kezdődött, de már leállították a török gigaprojektet

Egy török bíróság környezetvédelmi okokra hivatkozva leállította a legújabb isztambuli légikikötő építését, amely előreláthatólag 2017-re a világ legnagyobb repülőtere lehet, s évenként akár 150 millió utast fogadhat. Természetesen a bíróság döntése még nem végleges, csupán csúszni fog a projekt megvalósítása, a török és az európai befektetők nem túl nagy örömére. 

Az anakarai kormány tavaly egy rendkívül grandiózus török projektet tett közzé: négy terminál épülettel, hat fel- és leszálló pályával megépítenék a világ legnagyobb repülőterét. Azonban a az egyik helyi bíróság döntése miatt a gigantikus terv végrehajtása már mindjárt a legelején megakadt. 

Környezetvédők ugyanis tiltakoztak a projekt ellen, s az helyi igazságszolgáltatáshoz fordultak a panaszukkal. A bíróság elfogadta a zöldek környezetvédők beadványát és megtiltotta az eredeti tervek szerinti építési engedély kiadását. A környezetvédők szerint a repülőtér leendő területén összesen 2,5 millió fa található, amelyből az építő cég 657 ezret kivágna és 1,8 milliót áttelepítene.

A bíróság vétója aligha végleges, mivel a tervek korrigálása után valószínűleg elindulhat a beruházás. Az építésre vonatkozó tender nyertese tavaly májusában lett bejelentve, az első építési szakasz pedig 2017-ben kezdődhet, továbbá az ambiciózus tervek szerint még ugyanabban az évben el is indulhatnának az első járatok. A repülőtér üzemeltetésére már komoly ajánlatok is befutottak, a frankfurti Fraport egy török konzorciummal közösen 22,1 milliárd eurót ajánlott fel 25 évre Isztambulnak a légikikötő üzemeltetésére.

A bővítésre azért van szükség, mert Isztambul egyszerűen kinőtte a jelenlegi bázisrepülőterét, az Atatürköt, mely így is hatalmas forgalmat bonyolít le, hiszen a legnagyobb török város Európa egyik kapuja a Kelet felől érkezők, illetve az arra utazók számára. Emellett jelentős forgalom hárul a második, Sabiha Gökcen repülőtérre is, ahol nagyrészt a charterjáratok és a fapados légitársaságok gépei landolnak.

A két repülőtér szinte a város két legtávolabbi végében található. A Turkish Airlines elmúlt tíz évben tapasztalt drasztikus növekedésének köszönhetően, Isztambul ma már az egyik legnagyobb átszállóközpont a régióban. Jelenleg az Atatürk repülőtér biztosítja a legjobb csatlakozást Kelet és Nyugat között, és akár 3 órával is rövidebb lehet egy-egy utazás, ha az utas Isztambult választja átszállása helyszínének és nem Dubajt, Frankfurtot, vagy éppen Münchent. 

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez